הפסקת עישון – בבת אחת או בהדרגה?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

הפסקת עישון בבת אחת או בהדרגה?

מאת:  איילת בן ארי, מתמחה בטיפול ועבודה עם מכורים

הפסקת עישון בבת אחת או בהדרגה?הרבה אנשים אשר רוצים להפסיק לעשן מתלבטים האם לעשות זאת בבת אחת או בהדרגה. הפסקת עישון היא תהליך ארוך, קשה ומורכב, ועל מנ להצליח בה חשוב בין היתר לבחור בדרך ההפסקה אשר מתאימה ביותר לנגמלים.

אין כיום תשובה ברורה לשאלה איזו דרך טובה יותר להפסקת העישון, והאם הפסקת עישון הדרגתית יעילה יותר לעומת הפסקת עישון מיידית, או להיפך. ולכן, חשוב מאוד להתאים את דרך הפסקת העישון לתכונות האישיות של הנגמל, וכל אדם המנסה להיגמל מעישון צריך לחשוב איזו דרך מתאימה לו ביותר.

יתרונות וחסרונות של הפסקת עישון הדרגתית

הפסקת עישון הדרגתית יכולה מצד אחד להיות פשוטה יותר ולגרום לפחות תסמיני גמילה, אך מצד שני יכולה להימשך זמן רב ולא להסתיים לעולם.

הפסקת עישון הדרגתית מתבצעת על ידי תכנית הפסקת עישון הכוללת הפחתה הדרגתית של כמות הסיגריות היומיות, עד שבסופו של דבר מפסיקים לעשן בסוף התהליך.

היתרונות החשובים של הפסקת עישון הדרגתית הם:

פחות תסמיני גמילה – כאשר מורידים בהדרגה את כמות הסיגריות היומיות, התלות בניקוטין פוחתת באופן הדרגתי ולכן תסמיני הגמילה פחות חמורים.

מוטיבציה גבוהה יותר – כאשר מפסיקים לעשן בצורה הדרגתית חווים במהלך הגמילה הצלחה, המופיעה לאחר שהנגמלים מצליחים להסתדר בצורה טובה גם עם כמות סיגריות קטנה יותר. בנוסף, ניתן לשלב חיזוקים חיוביים במהלך הגמילה, אשר יגבירו את המוטיבציה להמשיך בתהליך ולסיים אותו נקיים מסיגריות.

תהליך ארוך אשר מאפשר התערבות נוספת במידת הצורך – תהליך הגמילה ההדרגתית הוא ארוך ויכול להימשך מספר חודשים, במהלכם ניתן לשלב במידת הצורך דרכי התערבות נוספות כמו טיפול התנהגותי, שיחות עם אנשי מקצוע, תחליפי ניקוטין וכו’.

מצד שני, החסרונות של גמילה הדרגתית מסיגריות הם:

ללא תאריך יעד – הגמילה ההדרגתית מתבצעת לרוב על פי הרגשתם הכללית של המעשנים וללא תאריך יעד קבוע. במקרים אלה, הגמילה יכולה להימשך זמן רב בו הגוף עדיין חשוף לנזקי העישון. מסיבה זו, סיכויי הכשלון של הגמילה ההדרגתית גדולים יותר, והנגמלים יכולים למצוא את עצמם חוזרים לעשן מכיוון שלא סיימו את התהליך.

דורש משמעת עצמית טובה – תהליך הגמילה ההדרגתית דורש משמעת עצמית גבוהה מכיוון שעל הנגמלים להקפיד לעשן את כמות הסיגריות שהקציבו לעצמם. לעתים קרובות, קשה לעמוד בפיתוי לעשן יותר מהכמות הנדרשת, והתהליך כושל.

יתרונות וחסרונות של הפסקת עישון בבת אחת

הפסקת עישון בבת אחת מתבצעת על ידי קביעת תאריך יעד אשר אחריו מפסיקים לעשן. בשלב זה יש לסלק את הסיגריות, המציתים ושאר עזרי העישון מהבית, לספר לחברים ולמשפחה על תהליך ההפסקה ולהתמודד עם תסמיני הגמילה בדרכים שונות.

יתרונות הפסקת העישון בבת אחת:

ניקוי הגוף מעישון באופן מיידי – בדרך זו מפסיקים את החשיפה לעישון וניקוטין באופן מיידי, ונזקי העישון נפסקים.

אפשרות לשלב טיפול תרופתי – טיפול תרופתי דורש קביעת תאריך יעד כתנאי לתחילת הטיפול, ומצב זה מתאפשר בהפסקת עישון בבת אחת.

החסרונות של הפסקת העישון בבת אחת

קושי רב יותר – אנשים המפסיקים לעשן בבת אחת חשופים לתסמיני גמילה משמעותיים יותר, מכיוון שהתלות שלהם בניקוטין לא פוחתת בהדרגה.

הזדמנויות רבות להישבר – גמילה בבת אחת מזמינה אפשרויות רבות להישבר, ובכל קושי בתהליך ניתן לשבור את הגמילה על ידי עישון סיגריה או קניית קופסה.

התאמת סוג הגמילה לתכונות האישיות

גמילה בבת אחת – מתאימה יותר למעשנים קלים יותר, אשר מעשנים מעט סיגריות ולמשך תקופה קצרה. בנוסף, דרך זו מתאימה יותר לאנשים אשר לא נוטים לעמוד בפיתוי ולכאלה הצריכים גבולות נוקשים יותר.

גמילה הדרגתית – מתאימה יותר למעשנים הכבדים יותר, אשר הפסקה מיידית עשויה לגרום להם להתפתחות תסמיני גמילה קשים אשר יכשילו את תהליך הגמילה. כמו כן, גמילה הדרגתית היא ארוכה יותר ומתאימה לכאלה שיהיו מוכנים לשלב במהלכה דרכי טיפול נוספות כמו טיפול התנהגותי-קוגניטיבית והצטרפות לקבוצות גמילה.

למה להפסיק לעשן?עישון הוא הרגל אשר גורם אמנם להנאה גדולה, אך למרות זאת להשפעות שליליות רבות.

הפסקת עישון חיונית לשמירה על הבריאות הכללית ועל בריאות בני המשפחה, לשמירה על קשרים חברתיים ולחיסכון כלכלי, ועל כן על פי רוב הפסקת עישון היא כדאית ואף מחייבת.

כאשר מפסיקים לעשן, הגוף עובר שינויים רבים, שמשפרים את מצבו הבריאותי, הנפשי והפיזיולוגי באופן ניכר, לאחר שנפגע בזמן עישון הסיגריות.

סיבות בריאותיות

אחת הסיבות המשמעותיות ביותר להפסקת העישון היא ההשפעה הבריאותית של עישון הסיגריות על החיים.

עישון סיגריות מעלה את הסיכון למחלות רבות, והפסקת עישון (גם אחרי שנים רבות) יכולה לסייע להפחתת המחלות האלה ולמנוע את החמרת המצב הבריאותי. מחקרים רבים קושרים כיום את העישון למחלות רבות הקשורות בעיקר למערכת הלב והנשימה, אך עישון יכול להביא גם להתפתחות מחלות אחרות (כמו לדוגמא מחלות מערכת העיכול) והחמרת מחלות קיימות.

המצבים הבריאותיים העיקריים המופיעים כתוצאה מעישון הם:

  • מחלות לב – עישון מגביר את הסיכון למחלות לב בצורה משמעותית, ובשילוב עם גורמי סיכון אחרים עישון יכול לגרום להתקף לב, אי ספיקת לב ומחלות נוספות.
  • מחלות ריאה – עישון גורם למחלות ריאה שונות כמו לדוגמא COPD, אשר יכול להתפתח לאי ספיקה נשימתית ולצורך כרוני בשימוש בחמצן.
  • שבץ מוחי – שבץ מוחי נגרם לאחר הפרעה באספקת הדם למוח הנגרמת עקב חסימת כלי דם או דימום, ועישון תורם באופן משמעותי להתפתחות השבץ המוחי.
  • סיכון לסרטן – בעשן הסיגריה קרצינוגנים רבים, אשר גורמים להתפתחות גידולים סרטניים. עיקר הגידולים הסרטניים הקשורים לעישון הם גידולים בריאה, אך עישון מגביר את הסיכון גם למחלות ממאירות אחרות כמו סרטן הפרוסטטה, המעי הגס והשד.
  • קרישיות יתר – עישון סיגריות גורם לקרישיות יתר, מצב אשר מתבטא בעיקר בהיווצרות קרישי דם בוורידי הרגליים, אך יכול גם להסתיים במצבים מסכני חיים כמו תסחיף ריאתי. קרישיות יתר מתפתחת בעיקר אחרי ישיבה ממושכת (כמו בעת טיסה ארוכה) ובנשים המשתמשות בגלולות למניעת הריון, ושילוב של גורמי סיכון אלה עם עישון סיגריות יכול להיות קטלני.
  • פגיעה בבריאות הפה – עישון סיגריות יכול לגרום לפגיעה קשה בבריאות הפה והשיניים. העישון גורם ליובש בפה, פוגע בחניכיים ואף יכול לגרום למחלות ממאירות של חלל הפה ומיתרי הקול.
  • הפרעה לתפקוד המיני – הפגיעה בזרימת הדם יכולה לגרום בסופו של דבר לאימפוטנציה ולהפרעה בתפקוד המיני, אשר מופיעה בשכיחות גבוהה יותר בקרב מעשנים.
  • החמרת מחלות שונות – מלבד המחלות אשר יכולות להיגרם כתוצאה מעישון, עישון סיגריות יכול גם להחמיר מחלות כרוניות נוכחיות. לדוגמא, עישון יכול לגרום להתלקחות של מחלות אוטואימוניות כמו לדוגמא לופוס, או להחמיר תסמינים של מחלות דלקתיות אחרות כמו מחלת כרוהן.

השפעות על המשפחה והסביבה

מלבד ההשפעות הבריאותיות אשר גורמות לפגיעה במעשנים עצמם, עישון סיגריות יכול להשפיע גם על הסביבה כתוצאה של עישון פאסיבי.

לדוגמא, שכיחות של אסתמה אצל ילדים גבוהה מאוד כאשר הם נחשפים להורים מעשנים, ובני זוג של מעשנים חשופים לאותם מחלות שהוזכרו גם אם אינם מעשנים בעצמם.

פגיעה אסתטית

מלבד הסכנה הבריאותית של עישון הסיגריות, אנשים רבים מפחדים גם מההשפעה האסתטית של הסיגריות על הגוף.

ההשפעות האסתטיות של עישון הסיגריות מופיעות בשלבים מוקדמים מאוד, וככל שצוברים עישון של יותר סיגריות ניתן להבחין בשינויים אסתטיים משמעותיים יותר.

השינויים האסתטיים העיקריים הנגרמים כתוצאה מעישון סיגריות הם:

  • ריח רע – כל אחד מכיר את הריח האופייני של הסיגריות, אשר מלווה כל מעשן כבד. עישון גורם לריח רע מהפה, מהשיער ומהבגדים, וגורם לרתיעה מצד אנשים רבים.
  • קמטים – לאחר שנים רבות של עישון, מעשנים רבים מפתחים קמטים אופייניים אשר מופיעים בעיקר סביב הפה ובאצבעות הידיים. קמטים אלה נגרמים לאחר שנים של חשיפה לעשן הסיגריות, והם כמובן אינם הפיכים.
  • פגיעה בעור – מלבד הקמטים, עישון סיגריות יכול לגרום לשינויים בצבע העור אשר מקבל גוון צהוב – אפור.
  • צרידות – אנשים רבים סובלים מירידה באיכות הקול ומצרידות וכאבי גרון, אשר יכולים להפריע מאוד לתפקוד היום יומי (בעיקר באנשים אשר שמדברים הרבה).

סיבות כלכליות וחברתיות

מלבד הסיבות הבריאותיות שהוזכרו, עישון סיגריות גורם גם לפגיעה עמוקה בכיס, וכל שנה מעשנים משקיעים סכומי כסף אדירים על סיגריות.

מעשן ממוצע, אשר מעשן קופסא ביום, משקיע בין 500 ל-1000 ש"ח בחודש, ובסיכום השנתי והרב-שנתי מדובר בסכומים אדירים אשר ניתן כמובן להשקיע בתחומים אחרים.

כמו כן, עישון סיגריות הוא בעל השפעה חברתית, ובחוגים מסויימים לא מקבלים יפה אנשים אשר מעשנים.

עישון יכול לפגוע בהתקדמות במקום העבודה, ביחסים עם בני הזוג והמשפחה ותחומים נוספים.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!