הפסקת עישון – מה קורה בגוף?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

הפסקת עישון – מה קורה בגוף?הפסקת העישון מובילה לשיפור משמעותי באיכות החיים של הנגמלים כשהדבר בא לידי ביטוי בשיפור משמעותי בתוחלת החיים, בשיפור בחוש הטעם ובחוש הריח, בהפחתת הסיכוי לחלות בסרטן ועוד.

מעבר לכך מדובר על חיסכון ניכר בכסף, על השתחררות מתלות בחומר מזיק ורעיל ועוד. במאמר שלפניכם ניגע גם באספקטים הנפשיים, גם באספקטים הכלכליים של הגמילה מעישון וגם באפקט הפיזיולוגי של הפסקת העישון על הגוף יום אחר יום.

עשרים דקות אחרי הסיגריה האחרונה

כבר עשרים דקות לאחר הפסקת העישון ניתן לראות שינויים פיזיולוגיים מסוימים כשהמשמעותי שבהם הוא ירידה בלחץ הדם ושיפור כללי בזרימת הדם, בקצב הלב ובלחץ הדם. עם זאת, אפקט זה מתרחש גם כאשר לא מפסיקים לעשן מן הסתם, כעשרים דקות לאחר כיבוי הסיגריה האחרונה. באופן דומה שמונה שעות לאחר כיבוי הסיגריה הרמה של הפחמן הדו חמצני והניקוטין יורדת בדם בכחמישים אחוז.

יממה עד שתי יממות לאחר הפסקת העישון

עשרים וארבע שעות אחרי הסיגריה האחרונה ניכר שיפור של ממש באיכות חוש הטעם וחוש הריח. מעשנים רבים כלל לא מודעים לכך שהם סובלים מקהות של חוש הטעם וחוש הריח, אך בעקבות השיפור בחושים אלה, מתקבלת ההבנה שהעישון גרם לפגיעה בחושים אלה. בנוסף לכך, תוך עשרים וארבע שעות בלבד, אין כבר בגוף עוד ניקוטין.

ארבעים ושמונה שעות אחרי הסיגריה האחרונה הרמה של הפחמן הדו חמצני בדם יורדת לגבול הנורמאלי התקין. אפקט זה נוצר כתוצאה מהרחקה של הגזים הרעילים הנמצאים בעשן הגורמים לכך שההמוגלובין ייקשר אליהם במקום שייקשר לחמצן. למעשה, כבר ארבעים ושמונה שעות לאחר הסיגריה האחרונה חלה ירידה בסיכוי לסבול מאוטם שריר הלב.

שבועיים עד תשעה חודשים לאחר הפסקת העישון

בין שבועיים לשניים עשר שבועות מתרחש שיפור משמעותי ביותר באיכות זרימת הדם ובין שלושה לתשעה חודשים כמות הצפצופים בזמן הנשימה וכמות השיעולים יורדת מאוד. חשוב לציין שתהליכים אלה מתרחשים בכל המעשנים באשר הם למעט מעשנים שעישנו במשך עשרות שנים הסובלים מנזק בלתי הפיך למערכת הנשימה.

שנה עד עשר שנים לאחר הפסקת העישון

שנה אחת אחרי הגמילה הסופית הסיכון לסבול מאוטם שריר הלב מופחת בחמישים אחוז ועשר שנים לאחר הפסקת העישון הסיכוי לסבול מאוטם שריר הלב משתווה לסיכוי של האוכלוסייה הכללית הלא מעשנת. כמו כן, אחרי עשר שנים ללא סיגריות, הסיכוי לחלות בסרטן הריאות צונח בחמישים אחוז.

היתרונות של הפסקת העישון

להפסקת העישון קיימים יתרונות רבים. להלן חלק מהם על קצה המזלג:

  • קופסת סיגריות עולה בממוצע כשלושים ₪. בחישוב מהיר, אדם המעשן קופסת סיגריות אחת ליום, משקיע 210 ₪ בשבוע, 900 ₪ מדי חודש ולמעלה מעשרת אלפים ₪ בשנה ברכישת סיגריות. לאור זאת, אדם שהצליח להיגמל במשך עשר שנים מסיגריות חסך למעלה ממאה אלף ₪.
  • הגמילה מעישון מפחיתה את הסיכון לחלות במגוון רחב של מחלות מעבר למחלות לב וכלי דם כמו למשל אוטם שריר הלב. בין היתר הגמילה מעישון מפחיתה את הסיכוי לחלות באוסטאופורוזיס, מפחיתה את הסיכוי לחלות במחלות חניכיים ושיניים ועוד.
  • הגמילה מעישון מפחיתה את הסיכוי להתפתחות של בעיות במערכת המינית דוגמת אין אונות.
  • הגמילה מעישון מביאה להפסקת ההזדקנות המואצת של עור הפנים.
  • הגמילה מעישון משפיעה כאמור לא רק על המישור הפיזיולוגי ועל המישור הכלכלי אלא גם על המישור הנפשי. הנגמלים שהצליחו להפסיק לעשן בהצלחה מדווחים על תחושת שחרור, על תחושה של הצלחה וניצחון, על תחושה של מסוגלות ועל תחושה של ערך עצמי גבוה.

מה קורה לגוף לאחר הפסקת עישוןתהליך גמילה הוא תהליך בו הגוף מוציא את הרעלים שנטמעו בו עקב עישון, התהליך לוקח הרבה זמן עד לניקיון שהוא כמעט נקי לחלוטין מרעלים. החלק הקשה של התהליך הוא החודש הראשון, שם הגוף שלנו עדיין צמא לניקוטין. לאחר החודש הראשון תהליך הגמילה הופך לקל יותר מדי יום. אתם בטח שואלים איך זה שיש אנשים שחוזרים לעשן אחרי כמה חודשים של הפסקה, התשובה היא שמדובר על מכשול פסיכולוגי ולאו דווקא גופני. כדי לדעת מה קורה לגוף לאחר הפסקת עישון ריכזנו לוח זמנים הכולל את כל השלבים.

 

מה קורה לגוף לאחר הפסקת עישון – שלבים

  • 20 דקות – התהליך מתחיל להשפיע כבר 20 דקות אחרי הסיגריה האחרונה. לאחר 20 דקות ללא עישון קצב הלב יורד וחוזר לקצב הסטנדרטי. גם לחץ הדם יורד ומתחיל להיווצר שינוי במחזור הדם.
  • לאחר 8-12 שעות – לאחר כ-12 שעות ללא סיגריה הגוף שלנו מנקה את עצמו מעודפי הרעלים – פחמן חד חמצני שמצוי בסיגריות. בסיגריות קיים פחמן חד חמצני, גז שנחשב לקטלני ומזיק ובמילים פשוטות, הגז מונע כניסת חמצן לריאות ולדם. לאחר 12 שעות ללא עישון רמת החמצן בגוף שלנו חוזרת לסטנדרט.
  • לאחר 24 שעות – אחרי יום שלא שאדם לא עישן לחץ הדם יורד והחשיפה למחלות לב יורדת. אחת ההשפעות שיש לסיגריות היא העלאת לחץ הדם מה שמוביל למחלות לב. כמו כן, רמת החמצן גדלה בגוף וכבר תתחילו להרגיש יותר אוויר, יש הקלה במהלך ביצוע פעילות גופנית ועוד.
  • לאחר יומיים – אחד הדברים שפחות מתייחסים אליהם בעישון הוא הפגיעה בחוש הטעם והריח. אחרי יומיים ללא עישון כבר ניתן יהיה להבחין בחוש ריח מוגבר, בטעמים חזקים יותר וזאת בגלל מערכת העצבים שכבר אינה חשופה לרעלים.
  • לאחר שלושה ימים – שלושה ימים לאחר שאדם הפסיק לעשן רמת הניקוטין בגוף מתרוקנת באופן משמעותי. מדובר על הדלדול הראשוני ועדיין הגוף שלכם יהיה עם כמות מסוימת של ניקוטין. סביר להניח שבימים אלו תחושו עצבנות, מצבי רוח משתנים, כאבים ראש ואף רצון עז לעשן.
  • לאחר חודש – התוצאה המשמעותית נגלית לאחר חודש – תפקוד הריאות של האדם משתפר בכ-30%. לאחר חודש תוכלו להבחין שיש לכם פחות שיעול, פחות קצרי נשימה, סיבולת לב ריאה גבוהה ואפשרות לפעילויות מחודשות כמו ריצה, אופניים ואירובי בכללי.
  • עד שלושה חודשים – החל מחודש ועד שלושה חודשים מהפסקת עישון מחזור הדם שלכם משתפר. זרימת הדם משתפרת והרקמות בגוף מתחדשות.
  • לאחר 9 חודשים – אם אתם כבר תשעה חודשים ללא סיגריות תדעו שאת הקושי הגופני עברתם והדבר היחיד שיכול לגרום לכם לחזור לעישון הוא מכשול פסיכולוגי בלבד – הגוף לא צריך סיגריות. לאחר תשעה חודשים הריאות שלכם ריפאו את עצמן באופן משמעותי, אתם כבר מרגישים פחות עייפות, יש צמיחה חדשה של הסיליה בריאות, מערכת ההגנה שלכם עובדת בצורה הרבה יותר תקינה וחזקה.
  • לאחר שנה – התהליך עדיין לא בשלמותו, לאחר שנה ללא סיגריות הסיכון לחלות בסרטן הריאות, הלוע, הוושט, הגרון, שלפוחית השתן והלבלב יורד. התאים הפרה סרטניים בגוף מתחלפים בתאים בריאים, הירידה היא בשיעור של חצי מאדם מעשן. כמו שציינו, התהליך עוד לא נגמר והסיכון ממשיך לרדת ככל שתמשיכו באורח חיים בריא.
  • לאחר 5 שנים – אם אתם כבר 5 שנים ללא עישון אתם בוודאי כבר לא חושבים על התהליך, אבל הגוף שלכם ממשיך לרפא את עצמו. סיגריות מכילות רעלים שגורמים לפגיעה בכלי דם והצרת העורקים ועקב כך נוצרים קרישי דם. אחרי 5 שנים ללא עישון כלי הדם מתרחבים והסיכון לקרישי דם או שבץ מוחי פוחת וימשיך לפחות עם השנים.
  • לאחר 10 שנים – לאחר 10 שנים ולא משנה כמה עישנתם, הסבירות בה תחלו בסרטן ריאות באופן קשה ותמותו ממנו יורד בשיעור של למעלה מחצי בהשוואה לאדם מעשן. כמו כן, מחלות סרטן אחרות כפי שציינו קודם לכן.
  • לאחר 15 שנים – לאחר 15 שנים ללא עישון הסבירות למחלות לב נמצאת ברמה זהה לאדם שאינו מעשן, כמו כן גם לגבי סרטן הלבלב.
  • לאחר 20 שנה – 20 שנה ללא עישון מבטיחות לכם בריאות כמעט שוות ערך לאדם שאינו מעשן. הסיכון למוות מסיבות הקשורות לעישון יורדות לרמה של אדם שלא עישן סיגריה אחת בכל ימי חייו.

מה קורה לגוף לאחר הפסקת עישוןמתי מפסיקים?

אחרי שאנחנו יודעים מה קורה לגוף לאחר הפסקת עישון השאלה היא מתי נכון להפסיק, התשובה היא די ברורה אבל לא למעשנים. הדחייה של הגמילה מעישון קיימת, "אתחיל בעוד שבוע", מאוד נוח למצוא תירוץ פעם אחרי פעם לדחייה אבל בסופו של דבר ההפסקה צריכה להיות החלטית ומיידית. עישון הוא הרגל מזיק שעלול להוביל לסיבוכים רפואיים ולמוות, כבר עם תחילת הגמילה יתחיל לחוש הנגמל את השוני ושיפור איכות החיים. התהליך הוא לטווח הארוך, אך הקושי הגופני וגם המנטלי יהיה קיים בתחילת הדרך. האפשרות להפסיק לעשן קיימת גם באופן עצמאי או בליווי של מכון גמילה אשר מקנה לכם את הכלים להתמודדות על כל תופעות הלוואי.

אנחנו יודעים מה קורה לגוף לאחר הפסקת עישון מבחינת כל היתרונות, אך אנחנו עצמנו יכולים להתחיל ולחוש עצבנות, כאבי ראש ותופעות לוואי שונות לאחר הגמילה מההרגל ההרסני. תופעות הלוואי הנפוצים הן: כאבי ראש, קושי להתרכז, בעיות שינה, עצבנות והשתוקקות. לכן, כאשר אתם מחליטים לעבור תהליך גמילה חשוב שתהיו מצוידים עם כל הדרכים להתמודדות עם תופעות הלוואי. בתור התחלה, מומלץ למצוא תחביב חלופי, להימנע ממפגשים שיכולים לפגוע לכם בתהליך בתחילת הדרך, לשלב פעילות גופנית ולהכיר דרכים להרגיע את עצמכם, נשימות, מקלחת קרה, מה שעובד לכם.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!