הקשר בין הפסקת עישון לשיעול

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עישון ושיעולאחת מתופעות הלוואי של הפסקת עישון יכולה להיות שיעול, המופיע על רקע תהליכי החלמה של רירית קנה הנשימה.

שיעול לאחר הפסקת עישון אינו תופעת לוואי נפוצה, ונחשב לתופעה נדירה יחסית, אך עם זאת היא יכולה להפריע מאוד לנגמלים ובמקרים חריגים יכול גם לגרום לחזרה לעישון.

שיעול אינו נחשב לתסמין גמילה של הפסקת עישון מכיוון שאינו מופיע מיד אחרי ההפסקה, אלא רק לאחר תקופה מסויימת. ברוב המקרים, השיעול חולף תוך מספר שבועות, ובמידה והוא ממשיך יש לפנות לרופא לבירור הסיבה לשיעול.

תהליך ההחלמה של דרכי הנשימה גורם דווקא לשיעול

כאשר מעשנים סיגריות, גורמים לפגיעה קבועה ברירית דרכי הנשימה. עשן הסיגריות הנשאף אל הריאות "שורף" את הריסים המצפים את קנה הנשימה (הידועים בשם ציליה) ומאט את תנועתם.

בנוסף, חומרים שונים המצויים בעשן הסיגריה מצטברים בריאות ובדרכי הנשימה, וגורמים לפגיעה קשה בתפקודם ולהצטברות של ליחה. תפקיד הריסים הוא לפנות מזיקים, ליחה וגופים זרים מקנה הנשימה והריאות, וכאשר מעשנים פוגעים ביכולתם לעשות זאת.

מסיבה זו, שיעול נפוץ מאוד אצל מעשנים כבדים, אשר סובלים מהצטברות ליחה שאינה מפונה כראוי מקנה הנשימה.

כאשר מפסיקים לעשן, הריסים הפגועים "מחלימים" ומתחילים לנוע בקצב תקין ולפנות את הריר והליחה שהצטברו בריאות כתוצאה משנות עישון רבות. מסיבה זו, מתחילים להשתעל מספר שבועות אחרי הפסקת העישון, כאשר אותו הריר מצטבר בגרון ומתחיל להציק.

בדרך כלל, תוך מספר שבועות כל הריר מתפנה החוצה, והשיעול נפסק. לאחר פינוי הריר והליחה, אין סיבה שהשיעול יחזור, ומהלך הנשימה חוזר להיות תקין.

מה לעשות כאשר משתעלים אחרי הפסקת עישון?

הופעת השיעול לאחר הפסקת העישון מתסכלת מאוד, וגורמת לנגמלים רבים לתהות האם הפסקת העישון היא הצעד הנכון עבורם. כאשר נגמלים מעישון מצפים דווקא לשיפור ההרגשה הכללית, וההופעה הפרדוקסלית של השיעול גורמת דווקא למצב ההפוך. על מנת לשפר את המצב, מומלץ מאוד להרבות בשתיית מים ונוזלים אחרים בתקופה שאחרי הגמילה מהעישון. אספקת הנוזלים תגרום לדילול הליחה ולהפחתת השיעול, ועל כן תספק הקלה משמעותית בשיעול הטורדני והמציק.

בזכות שתיית הנוזלים, משך השיעול ייתקצר והחזרה לשגרה תתבצע מוקדם יותר. ניתן לשתות כל סוג של נוזלים, כמו מים, מיצים וכל נוזל אחר, ובסופו של דבר ככל ששותים כמות נוזלים גדולה יותר כך הסיכוי שהשיעול יפסיק עולה. כמו כן, ניתן להקל על הליחה באמצעות מכשירי אדים ותכשירים נוספים לדילול הליחה, אך אצל רוב האנשים שתיית נוזלים תספיק.

בסופו של דבר הפסקת העישון מפחיתה שיעול

למרות שאצל חלק מהנגמלים הפסקת העישון מתבטאת בשיעול, חשוב לזכור שרוב המעשנים סובלים משיעול כרוני וטורדני. השינויים הפתולוגיים המופיעים במערכת הנשימה אצל מעשנים גורמים לכך שרובם משתעלים באופן קבוע, ויכולים לסבול מסיבוכים שונים כתוצאה מהשיעול (כמו לדוגמא בקעים). הפסקת עישון גורמת בסופו של דבר להפחתת השיעול הטורדני והקשה, ולמניעת הסיבוכים השונים הקשורים אליו. גם אם בהתחלה השיעול דווקא מתגבר, תוך מספר שבועות השיעול אמור להיפסק ומהלך הנשימה הופך לקל ונוח יותר.

מה לעשות במידה והשיעול לא פוסק?

במידה והשיעול הקשור להפסקת העישון אינו פוסק תוך מספר שבועות, יש לפנות לרופא לבירור המקור לשיעול. בדרך כלל, הרופא יאזין לריאות ולעתים ימליץ על ביצוע צילום חזה, במטרה לחפש את המקור לשיעול. ברוב המקרים, המקור לשיעול יכול להיות זיהום כלשהו, אך במקרים מסויימים השיעול יכול לבטא דווקא תהליכים קשים יותר האופייניים למעשנים כמו סרטן הריאות או אי ספיקת לב.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!