הקשר בין עישון למחלות לב

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מחלות לב במעשניםעישון סיגריות הוא גורם סיכון חשוב ביותר למחלות לב, וככל שמעשנים יותר סיגריות במשך שנים רבות יותר, כך הסיכוי לסבול ממחלת לב כלשהי עולה בצורה משמעותית.

מבחינת מחלות הלב, עישון גורם בעיקר להתקפי לב ואי ספיקת לב, אך הוא גם מגביר את הסיכון למחלות נוספות כמו תסחיף ריאתי, שבץ מוחי וכו'.

העישון תורם בעיקר להתגברות תהליך טרשת העורקים ולקרישיות יתר, ושני גורמים אלה נחשבים לחשובים ביותר בפתוגנזה של מחלות הלב במעשנים.

הבשורה הטובה היא שהפסקת עישון מורידה את הסיכון למחלות לב בצורה מרשימה ביותר, ותוך מספר שנים האנשים שהפסיקו לעשן כבר אינם מוגדרים כשייכים לקבוצת סיכון למחלות לב (על רקע עישון). ולכן, חשוב מאוד להפסיק לעשן, וככל שהגמילה מעישון תתבצע בגיל צעיר יותר כך עולה הסיכוי לחיות חיים בריאים וטובים יותר.

הסיכון למחלות לב במעשנים

עישון סיגריות ומוצרי טבק אחרים מגביר בצורה מרשימה את הסיכון למחלות לב – גברים מעשנים נמצאים בסיכון של פי 3 למחלות לב ונשים מעשנות נמצאות בסיכון של עד פי 6 לפתח מחלת לב.

בנוסף, אצל אנשים עם מחלות לב, חומרת המחלה וסיכויי התמותה ממנה גבוהים יותר במעשנים מאשר בלא מעשנים, ומלבד זאת סיכויי ההחלמה ממחלת לב (לאחר התערבות כלשהי כמו צנתור או ניתוח מעקפים) נמוכים יותר במעשנים מאשר בלא מעשנים.

קבוצת הסיכון הגדולה ביותר למחלות לב היא נשים המשתמשות בגלולות למניעת הריון, וחשוב להבין ששימוש בגלולות ועישון סיגריות יחד אסור, ויכול להיות בעל תוצאות הרסניות.

יש לציין שגם עישון פסיבי מגביר את הסיכון למחלות הלב, ואנשים החשופים לעשן הסיגריה עלולים לפתח בחשיפה ממושכת מחלות לב קשות.

איך עישון גורם לתחלואה לבבית?

עישון סיגריות מעלה את הסיכון לפתח מחלות לב שונות על ידי הגברת תהליך טרשת העורקים והעלאת הסיכון לפגיעה בכלי הדם הלבביים, אשר חסימתם גורמת להתקפי לב ומחלות נוספות. הגורמים העיקריים המושפעים מהעישון הם:

  • העלאת לחץ הדם – עישון סיגריות גורם לעליה בלחץ הדם, בגלל השפעת הניקוטין על המערכת הסימפתטית. עליה בלחץ הדם נחשבת לגורם סיכון חשוב לטרשת עורקים ולמחלות לב, ועל מנת להימנע מהמחלות האלה יש לשמור על לחץ דם תקין.
  • הגברת הקרישיות – עישון סיגריות הוא אחד הגורמים המשמעותיים לקרישיות יתר, והוא משפיע על מנגנוני הקרישה, על היצמתות הטסיות ועל גורמים נוספים. התקף לב נגרם לרוב כתוצאה מחסימת כלי דם על ידי קריש דם, ובמצבים של קרישיות יתר (כפי שקורה במעשנים) הסיכוי ליצירת הקריש החוסם כמובן עולה.
  • פגיעה בדופן כלי הדם – בסיגריות חומרים מסוכנים אשר יכולים להגיע אל דופן כלי הדם, ולגרום לפגיעה בתפקוד הדופן. הפגיעה התפקודית משפיעה על היכולת להרחיב את כלי הדם, אשר בסופו של דבר מביאה לתפקוד המערכת הווסקולרית ולהגברת הסיכון למחלות לב.
  • נזק חמצוני – בעישון הסיגריות משתחררים רדיקלים חופשיים רבים, אשר גורמים להשפעות שונות ובין היתר לנזק חמצוני לרקמת הלב ולהגברת הרגישות לאיסכמיה.

חשיבות הפסקת העישון במניעת מחלות לב

הפסקת עישון חשובה מאוד למניעת מחלות לב ולמניעת תמותה ממחלות לב. מחקרים שונים הראו שאחרי שמפסיקים לעשן, הסיכון לפתח מחלות לב יורד באופן משמעותי ביותר תוך מספר שנים, והפסקת עישון בגיל צעיר משפיעה באופן מזערי על הסיכון למחלות לב.

מלבד זאת, הפסקת עישון לאנשים עם מחלת לב פעילה (כמו כאלה שעברו צנתור) משפיעה בצורה משמעותית ביותר על סיכויי ההישרדות ומשפרת את הפרוגנוזה.

אנשים רבים חושבים שאם יפסיקו לעשן, יעלו במשקל ולכן הסיכוי שלהם לפתח מחלות לב יעלה. מדובר כמובן בהשערה מופרכת, ולמרות המשקל העודף הסיכון אצלם למחלות לב יהיה נמוך משמעותית ממה שהיה לפני הגמילה מהעישון.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!