הקשר בין הפסקת עישון להשמנה

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

הפסקת עישון והשמנהאחת התופעות הנפוצות ביותר הקשורות להפסקת עישון היא השמנה, ואנשים רבים אשר מפסיקים לעשן עולים במשקל בתקופה הראשונה לאחר הגמילה מהעישון.

קיימות סיבות רבות לקשר בין הפסקת עישון והשמנה, ואנשים רבים (ובעיקר נשים) מעדיפים להמשיך לעשן אך להישאר רזים. כמובן שבעזרת הכוונה מתאימה ניתן להפסיק לעשן תוך עליה מינימלית במשקל, ולכן חשוב מאוד להכיר את הנושא, ולהתייעץ עם איש מקצוע מתאים לגבי שינוי התזונה ופעילות גופנית.

הסיכון לעליית המשקל לאחר הפסקת העישון

רוב האנשים עולים במשקל לאחר שמפסיקים לעשן, וככל שהעישון כבד יותר ושנות העישון רבות יותר, כך הסיכון להשמין עולה.

כמו כן, נשים נוטות לעלות במשקל יותר מאשר גברים, ולפתח השמנה משמעותית ומהירה יותר.

בדרך כלל, בשבועיים הראשונים לאחר הפסקת העישון מופיעה עליה של 1-2 קילוגרם בממוצע, ובארבעת החודשים הבאים עולים עוד 2-3 קילוגרמים.

רוב האנשים אשר מפסיקים לעשן עולים בממוצע 4-5 קילוגרמים, אך קיימים מקרי קיצון בהם עולים במשקל בצורה משמעותית עוד יותר – כעשרה אחוזים מבין הנגמלים מעישון עולים במשקל 13 קילוגרם ומעלה.

הסיבות להשמנה בסמוך להפסקת העישון

מלבד ההשפעות הרבות של עישון הסיגריות על מערכות שונות בגוף, הניקוטין משפיע בצורה חיובית על המטבוליזם ועל שליטה על כמויות המזון.

מסיבה זו, מעשנים "נהנים" מיתרונות אשר מספק להם הניקוטין, ומסייע להם לשמור על המשקל ואף לרדת.

כאשר מפסיקים לעשן, מופיעה עליה במשקל ממספר סיבות:

  • ירידה בקצב המטבולי – העישון גורם להאצת הקצב המטבולי, ובעל השפעה על פעילות אנזימים שונים, ולכן כאשר מפסיקים לעשן הקצב המטבולי יורד ומופיעה עלייה במשקל.
  • שינויים בהעדפת המזון – הניקוטין אשר נמצא בסיגריות הוא בעל השפעה מסויימת על הנאה והפרשת דופמין במוח. כאשר מפסיקים לעשן, הגוף מחפש מקורות להנאה ולהפרשת הדופמין, ולכן פונה לסוגי מזון טעימים ועתירים בסוכר אשר יספקו את ההנאה במקום הסיגריות.
  • צריכת מזון מוגברת – הניקוטין גורם לאכילת ארוחות קטנות יותר ולהגדלת המרווח בין הארוחות ולכן תורם לירידה במשקל. בנוסף, מלבד השינוי בהרכב המזון, אנשים רבים נוטים לאכול יותר כאשר מפסיקים לעשן מתוך שיעמום, צורך בגירוי אוראלי, זמן פנוי וסיבות נוספות.
  • ירידה בפעילות הגופנית – תסמיני הגמילה מהעישון אשר כוללים עייפות רבה וירידה במצב הרוח, משפיעים גם על הפעילות הגופנית היום יומית. העובדה שבתקופה זו אנשים פחות פעילים גופנית תורמת רבות ליצירת עודף קלורי ולעליה במשקל.

למרות ההשמנה, הפסקת העישון נכונה יותר מבחינה בריאותית

השמנה ידועה כגורם סיכון משמעותי למחלות רבות, אך למרות זאת מחקרים שונים הראו שמבחינה בריאותית עדיף להשמין כמה קילוגרמים ולהפסיק לעשן מאשר להישאר רזים ולהמשיך עם העישון.

עישון הסיגריות משפיע על הבריאות בצורה משמעותית ביותר בטווח הארוך, ולכן למרות תופעות הלוואי השונות וההשמנה אשר מפריעה מאוד לאנשים המפסיקים לעשן, חשוב מאוד לעשות את כל המאמצים על מנת להפסיק עם ההרגל המגונה.

במידה ומתחילים להשמין, חשוב מאוד לפנות לעזרה מקצועית על מנת להתייחס לנושא ההשמנה ולנסות לרדת במשקל.

חשיבות השמירה על המשקל כאשר מפסיקים לעשן

מכיוון שהעליה במשקל לאחר הפסקת העישון היא דבר נפוץ ומשמעותי, חשוב מאוד להקפיד על שמירה על המשקל ולקבל סיוע מקצועי במידת הצורך.

כאשר מפסיקים לעשן, חשוב מאוד לשמור על שיגרת תזונת קבועה, להקפיד על אכילה נכונה ובריאה ועל כמות קלוריות מאוזנת.

כמו כן, למרות תסמיני הגמילה השונים, העייפות והדיכאון יש להקפיד על פעילות גופנית, ולא להתפתות לאכול מוצרי מזון משמינים ולא בריאים.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!