הקשר בין הפסקת עישון לדיכאון וחרדה

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

הפסקת עישון והקשר לדיכאון וחרדותהפסקת עישון מלווה בתסמיני גמילה שונים, אשר הבולטים בהם הם רגזנות, אי שקט ושינויים במצב הרוח.

אנשים רבים המנסים להיגמל מעישון מתייאשים מהתהליך וחוזרים לעשן בגלל אותם תסמיני גמילה, אשר מפריעים להם מאוד בתפקוד היום יומי.

חלק גדול מהנגמלים סובלים במהלך התקופה הראשונה של הגמילה מהפרעות במצב הרוח, אשר מתבטאות בעיקר בדיכאון וחרדה, אך הבשורה הטובה היא שתסמיני הגמילה האלה חולפים לרוב תוך מספר שבועות, מצב הרוח חוזר לעצמו והנגמלים חוזרים לשגרה.

השפעות פסיכואקטיביות של עישון סיגריות

עישון סיגריות גורם להשפעה על מצב הרוח ועל התפקוד הכללי, וגורם בעיקר לתחושת הנאה, שיפור הריכוז והרגעה כללית.

כאשר מעשנים סיגריה, הניקוטין עושה את דרכו אל המוח תוך מספר שניות, וגורם להפרשת דופמין ונוירוטרנסמיטורים אחרים אשר גורמים לתחושת ההנאה והרוגע. עם הזמן, הגוף מפתח תלות בניקוטין, ומתפתחים תסמיני גמילה הגורמים להשפעות הפוכות כמו תחושת רוגז, אי נוחות, ירידה במצב הרוח וכו'.

אנשים רבים מפתחים כחלק מתסמיני הגמילה דיכאון וחרדה, אשר משפיעים מאוד על תפקודם היום יומי ומונעים מהם לתפקד בצורה תקינה ללא הסיגריות.

לאחר שתסמיני הגמילה חולפים, מצב הרוח חוזר, החרדה פוחתת וניתן לחזור לחיים תקינים.

שימוש בתרופות ובתחליפי ניקוטין מסייע להקלה על תסמיני הגמילה

תסמיני הגמילה השונים וההשפעה על מצב הרוח והתפקוד הכללי מהווים חלק משמעותי בקושי הרב של תהליך הגמילה מהעישון.

אנשים רבים מעדיפים לחזור לעשן מאשר להתמודד עם תסמיני הגמילה הקשים, ולכן כשלון תהליך הגמילה הוא נפוץ ביותר.

על מנת להקל על תהליך הגמילה מעישון, ניתן להשתמש במספר אשר מסייעים להצלחת הגמילה:

  • תרופות לגמילה מעישון – תרופות כמו זייבן וצ'אמפיקס, מסייעות מאוד לשיפור מצב הרוח ומקלות על תהליך הגמילה. מדובר בתרופות הפועלות כנוגדות דיכאון, וכך משפיעות בצורה טובה על מצב הרוח ומפחיתות את החרדה. תרופות אלה ניתנות כמובן במרשם רופא בלבד, ודורשות תכנית גמילה מסודרת. מכיוון שהשפעתן אינה מיידית (בדומה לנוגדי דיכאון אחרים) יש להתחיל את השימוש בתרופות שבוע לפני התאריך בו מעוניינים להפסיק לעשן, על מנת להגיע לאפקט מירבי.
  • תחליפי ניקוטין – כיום ניתן להשיג תחליפי ניקוטין מסוגים שונים כמו מדבקות, מסטיקים וטבליות. תחליפי הניקוטין מספקים לגוף את הניקוטין ללא צורך בעישון סיגריה, ובכך מקלים על תסמיני הגמילה השונים ובין היתר מפחיתים את הדיכאון והחרדה. שימוש במדבקה, מספק הפרשה קבועה של ניקוטין אשר יוצרת רמה בסיסית שלו, ואילו המסטיקים והטבליות מספקות ניקוטין באופן מיידי, להתמודדות עם רגעי משבר. יש לציין שתחליפי הניקוטין פועלים מצויין, ניתן להשיגם ללא מרשם והם מקלות מאוד על השפעת הגמילה על מצב הרוח ולכן מומלצות לשימוש.

דרכים נוספות להתמודד עם החרדה והדיכאון

מלבד הדרכים שצויינו, קיימות דרכים נוספות להקלה על החרדה והדיכאון המופיעים במהלך הגמילה מהעישון:

  • טיפול התנהגותי – אנשים רבים פונים לטיפול התנהגותי אשר יכול להתבצע בקבוצות או במפגשים אישיים. במהלך הטיפול, מסייעים לנגמלים לפתח דרכי התמודדות עם תהליך הגמילה, ובין היתר עם ההשפעה הרגשית המתבטאת בדיכאון ובחרדה.
  • פעילות גופנית – פעילות גופנית תורמת רבות להצלחת הגמילה מהעישון, ומסייעת להתמודדות עם הדיכאון והחרדה. במהלך הפעילות הגופנית, משתחררים בגוף חומרים שונים כמו אנדרופינים, סרוטונין, אדרנלין וחומרים נוספים אשר משרים הרגשה טובה ומקלים על תסמיני הגמילה.
  • רפואה אלטרנטיבית – חלק מהמטופלים פונים לטיפולים אלטרנטיביים כמו דיקור סיני, לייזר, טיפול בהיפנוזה וסוגי טיפול נוספים אשר יכולים לסייע להתמודדות עם הדיכאון והחרדה.

אולי יעניין אותך גם:

האם אנשים מעשנים סובלים יותר מדיכאון בהשוואה לאנשים שאינם מעשנים? מחקר בדק

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!