גמילה מעישון לבני נוער

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כשהורים מגלים שהמתבגר שלהם מתחיל לעשן, עליהם להתייחס ברצינות לעניין, ולנקוט בכל הצעדים על מנת לעצור אותו מעישון, אך לא באמצעי ענישה והפחדה, אלא בשיטות שיסייעו לו להבין שעליו לקדם חיי בריאות טובה.

להורים קיימת השפעה משמעותית על חיי בני הנוער שלהם. אך אם הם מעשנים בעצמם, הוא עשוי לפרש את התנהגותם כהמלצה. מומלץ להתייעץ עם הרופא לגבי מוצרי עזרי הפסקת עישון ומשאבים שונים המתאימים להפסקת עישון בבני נוער.

נתוני שכיחות עישון בבני נוער

נכון לשנת 2015, הנתונים המצטברים מארגוני הבריאות בעולם מראים שכמעט 4.7 מיליון תלמידי חטיבת הביניים והתיכון מעשנים. למרות שעישון בקרב מתבגרים ירד באופן משמעותי בארבעים השנים האחרונות, כמעט אחד מכל 17 בוגרי תיכון עישן בשנת 2015.

קרוב לתשעים אחוזים מהמעשנים הבוגרים התחילו לעשן לפני גיל 18. למעלה משישים אחוזים מהם התחילו לעשן כשניסו סיגריות שונות בטעמים. מתבגרים רבים משתמשים ביותר ממוצר טבק אחד. נכון לשנת 2015, 13% מתלמידי התיכון, ושלושה אחוזים מתלמידי חטיבות הביניים דיווחו על שימוש בשניים או יותר סוגי טבק.

גורמים המשפיעים על עישון בני נוער

גורמים רבים משפיעים על החלטות מתבגר להחליט לעשן, וכוללים מספר מאפיינים בודדים כגון מתח והערכה עצמית נמוכה, אך גם מאפיינים חברתיים כגון הורים מעשנים, אחים או חברים מעשנים, וחשיפה לפרסום מוצרי טבק, המשפיעים על ייזום עישון בקרב מתבגרים.

מאפיינים מסוימים מגבירים את סבירות העישון בקרב מתבגרים. אלו כוללים:

בנים – בנות נוטות לעשן פחות בהשוואה לבנים.

העדר תכניות לעתיד – מתבגרים שאינם מתכננים המשך לימודים באוניברסיטה, נוטים יותר להתחיל לעשן בהשוואה לחבריהם עם תכניות לעתיד.

ילדים להורים שאינם משכילים – מתבגרים להורים בעלי מעט השכלה או חסרי השכלה גבוהה, נוטים יותר לעשן בהשוואה למתבגרים להורים משכילים.

אירועים מלחיצים ביותר – לאחר אירועים מלחיצים בילדות, בני נוער נמצאים בסיכון מוגבר יותר להתחיל לעשן בגיל 14. לחצים אלו כוללים עדות להתעללות או שהם קורבן להתעללות, בני נוער שחוו פירוד מהוריהם, או שגדלו בבית שבו בן המשפחה הוא חולה נפש או במאסר.

שיטות גמילה מעישון לבני נוער

כשבני נוער מפנימים את הסיכונים הנוכחיים והעתידיים הכרוכים בעישון, הם מתחילים לחפש שיטות גמילה, אך לא תמיד יודעים מהיכן להתחיל, או כיצד לגייס את כוח הרצון הדרוש. הם מבינים שלמרות שהיה קל ביותר להתחיל לעשן, הפסקת העישון היא כבר סיפור שונה לחלוטין.

אלו הן שיטות גמילה מעישון, המתאימות לבני נוער:

הכנה מראש של משפטים

בני נוער אחרים, שעדיין מעשנים עשויים להציק לבני נוער שמפסיקים, לכן יש להיות מוכנים להתמודד עם מצבים חברתיים מורכבים. כך ניתן להתמודד עם הלחץ החברתי המופעל על מתבגר להמשיך לעשן, ומומלץ למצוא שיטות יצירתיות נוספות המתאימות למצבים אישיים שונים:

"העישון עולה לי אלף ₪ בחודש. אני מפסיק לעשן כדי שאוכל לרכוש טלפון חדש, להתחיל ללמוד נהיגה או לקנות מתנה יפה לחברה שלי".

"אני לא יכול לעשן בבית, בסופי שבוע, בחגים ובחופשים, אז אני מעדיף לוותר".

"החבר / החברה שלי לא אוהבת להתנשק עם מעשן". וזה נכון. שני שלישים מבני הנוער מדווחים שעישון מפחית את האטרקטיביות המינית שלהם.

"אני מתייחס ברצינות לספורט שלי, ואני חייב להפסיק לעשן אם אני רוצה להיות ספורטאי".

לעשות עסקה עם חברים טובים כדי להתחיל את הגמילה

בני נוער רבים עשויים לגלות שכפי שהעישון שלהם התחיל כתוצאה מלחץ חברתי, גם הפסקת העישון היא עניין חברתי משותף.

תרופות להפסקת עישון

קשה ביותר להיגמל בעזרת כוח הרצון בלבד. לכן מומלץ לקבל את כל הסיוע שניתן למצוא. שימוש בתרופות להפסקת עישון מגביר את סיכויי ההצלחה. תרופות מרשם זמינות לבני נוער בגילאי 12-18, והרופא יכול להמליץ על אמצעים מתאימים להפסקת העישון. הוא לא יזדעזע מהעובדה שהמתבגר מעשן, הוא ינקוט בכל הצעדים הדרושים לסייע לו להפסיק.

להתכונן לימים ראשונים קשים

יש להתכונן למספר ימים ראשונים קשים עימם קשה להתמודד. רוב תופעות הלוואי של גמילה מעישון מתפוגגות לאחר החודש הראשון, ובאמצעות שילוב תרופות המכילות ניקוטין, ניתן להתמודד עם התשוקה לעישון.

התמודדות עם הדאגה לגבי המשקל לאחר הפסקת העישון

ניתן להתמודד עם תחושות הרעב והצורך בנשנושים באמצעות אכילת חטיפים דלי קלוריות כגון פרוסות תפוחים, מקלות גזר, סוכריות מנטה ללא סוכר או פופקורן ללא חמאה, על מנת לעבור דרך התשוקה לעישון.

בקשת תמיכה מבני משפחה וחברים

מומלץ לבקש את הסיוע של אנשים שישמחו להעניק את התמיכה בתהליך הפסקת העישון. יש לבחור את האנשים עימם ניתן לשוחח בכנות, ושניתן לצפות לתגובות כנות מהן. לעיתים בני נוער זקוקים למעט אהבה קשוחה, חיבוק או כתף לבכות עליה.

לנקוט בכל הצעדים כדי להתרחק מאלכוהול, קפה, סוכר וממתקים

מחקרים הראו שחומרים אלו, במיוחד אלכוהול, מעוררים את התשוקה לסיגריה.

יש לזכור שהתשוקה לניקוטין תתפוגג בקרוב, ולהתמודד יום אחר יום. עד מהרה המתבגר יהפוך להיות לא מעשן לשארית חייו.

 

אולי יעניין אותך גם:

האם מעשנים חשופים יותר לנזקי הקורונה?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!