איך מפסיקים לעשן מבלי לעלות במשקל?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

איך מפסיקים לעשן מבלי לעלות במשקל?עבור אדם מעשן, התרחיש הבריא הוא תהליך גמילה. אך גמילה מעישון הולכת לעיתים קרובות יד ביד עם עלייה במשקל. האם ניתן לשמור על המשקל גם עם הפסקת העישון? מומחים טוענים שכן, אם מבצעים את התהליך בדרך הנכונה.

ראשית, יש להבין כי גם אם אדם יעלה מעט במשקל עם הפסקת העישון, כנראה שהמשקל העודף לא יהיה כה גבוה כפי שנדמה.

לדברי סינתיה פרסל, תזונאית ומטפלת בהפסקת עישון בתכנית לגמילה מעישון באוניברסיטת תומס ג'פרסון בפילדלפיה, עישון סיגריות מפעיל את חילוף החומרים. אדם מעשן שורף כ-250 קלוריות אם הוא מעשן חפיסה ליום. לכן, בעת תהליך הגמילה, חילוף החומרים מואט, והגוף דורש את צריכת הקלוריות האבודות. כך עולים אנשים רבים במשקל.

רוב האנשים מעלים כשני קילוגרמים במהלך השבועות הראשונים להפסקת העישון, ולכן הם סבורים כי אם זהו קצב העלייה במשקל, הם עתידים כפי הנראה להעלות הרבה יותר במשקלם במהלך החודשים הקרובים. בנקודה זו הם שבים לעשן, על מנת למנוע את העלייה במשקל.

אך יש להבין כי בממוצע, רוב האנשים מעלים רק כחמישה קילוגרמים לאחר הפסקת העישון, וכאשר הם נוכחים ביתרונות של ניהול אורח חיים נטול עשן, מבחינה פיסית ונפשית, מחיר קילוגרמים עודפים ספורים אינו מחיר משמעותי, במיוחד כאשר הריאות, הלב והעורקים מתחילים לשפר את מצבם באופן כמעט מיידי.

זאת ועוד, העור מתנקה ומתחיל להיראות חלק יותר, הציפורניים משפרות את צבען הצהוב, הנשימה משתפרת, והשיניים נראות נקיות שוב. כל היתרונות האלו משמעותיים ונהדרים, גם אם אדם עלה מעט במשקל.

אז אדם מוכן להפסיק לעשן, אך הוא עדיין רוצה לצמצם את היקף העלייה במשקל. זה השלב בו ניתן לתכנן שיטת פעולה נכונה ובריאה.

הגישה הנכונה

ראשית, יש לתכנן מראש. לקבוע תאריך להפסקת העישון ולהתכונן לתאריך היעד באמצעות הגדרת זמן נוסף על מנת להתחיל בפעילות גופנית סדירה, דוגמת הליכה. מומלץ להשתדל להימנע מביקורים במסעדות ולהתחיל לאכול בריא יותר.

לדברי אדווין פישר, פרופסור לרפואה באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, כאשר אדם מתכונן להפסיק לעשן, שיפור מצבו הבריאותי באמצעות דיאטה, יסייע לצמצום היקף העלייה במשקל. יש לזכור כי דיאטה אינה עוסקת בהגבלת קלוריות קפדנית, אלא בתזונה בריאה.

בשלב הבא, מומלץ להתחיל להתמקד במצבים הגורמים לדחף לעשן, על מנת להתמודד עימם. רוב האנשים חשים בדחף בולט יותר לעשן בימים הראשונים להפסקת העישון. לאחר היום החמישי, מתחיל הדחף להפחית את עוצמתו.

טיפים לשמירה על תהליך הגמילה מבלי להעלות במשקל

למרות שהמצב משתנה מאדם לאדם, הדחף לעשן בדרך כלל ממשיך, אם כי בתדירות נמוכה יותר, במשך מספר שבועות או אפילו חודשים. לכן, כשזה מגיע לתהליך גמילה מסיגריות, ניתן להיעזר במספר טיפים על מנת למזער את התשוקה לעישון ועלייה במשקל:

לשתות יותר מים – לפחות שמונה כוסות ביום. הדבר מסייע לתחושת מלאות, ומעסיק את הידיים.

בחירות חכמות בנוגע לחטיפים – הפסקת עישון מגבירה את הצורך בחטיפים. כאשר יש להימנע מהחלפת הסיגריות במזון, מומלץ לאכול חטיפים בריאים, כגון ירקות או פירות חתוכים, ושקדים או פיסטוקים בכמויות מדודות. יש לנסות להימנע מסוכרים ועמילנים שאינם בריאים. אם אדם חש צורך עז בממתקים, מומלץ לאכול חטיפים נטולי סוכר ושומן, אך יש לזכור כי לעיתים קרובות הם עתירי קלוריות.

הכנה לתהליך הגמילה – מומלץ לצאת לטיולים רגליים, להחזיק תמיד בקבוק מים בהישג יד, ולהדוף כל מחשבות על חטיפים וממתקים, מתוך הבנה כי מדובר בדחפים פסיכולוגיים בלבד.

הקפדה על פעילות גופנית ואכילה בריאה – הם יסייעו להתמודדות עם הפסקת העישון, וימנעו את העלייה במשקל.

קבוצת תמיכה, תחליפי ניקוטין וטיפול – סטטיסטיקות מצביעות על הצלחה טובה יותר בהפסקת עישון ללא עלייה במשקל, באמצעות השתתפות בקבוצת תמיכה, קבלת ייעוץ טיפולי, ושימוש בסוג כלשהו של תחליפי ניקוטין, כגון מסטיק או מדבקה.

התכוננות לאתגרים – אדם צריך שיהיה לו את הלך הרוח הנכון להיות מוכן לתקופה מאתגרת. אם ניתן לעבור את השבועיים הראשונים בהצלחה, רוב הסיכויים שהגמילה תהפוך להרגל קבוע.

והכי חשוב – גם אם המחט על סקאלת המשקל מתחילה לנוע מעט כלפי מעלה, אין צורך לחזור לעשן. רק להקפיד על תזונה בריאה ונכונה ופעילות גופנית. יש להבין כי מדובר במצב זמני, ובכל מקרה, תמיד ניתן לטפל בעלייה במשקל לאחר הניצחון במאבק הנפשי אך המתגמל, הכרוך בגמילה מעישון.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!