השפעת הפסקת עישון על הבריאות

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

השפעת הפסקת עישון על הבריאותישנו מגוון רחב ביותר של דרכים בהן יכול האדם להיטיב עם בריאותו ולתרום לאריכות ימיו – באפשרותו להיפטר מהמשקל העודף, להפחית את צריכת האלכוהול, להרבות בצריכת ירקות ופירות, להקפיד על ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר ועוד כהנה וכהנה שינויים מבורכים באורח החיים שהוכחו מחקרית כמועילים לבריאות.

לצד כל הדרכים שהוזכרו לעיל ודרכים נוספות אחרות, חשוב לדבר על אחת מהדרכים החשובות ביותר בהן יכול האדם לשפר את בריאותו וכפי שכבר הסגירה אותנו הכותרת, הכוונה היא להפסקת העישון: לפי דו"ח רשמי שהפיק ארגון הבריאות העולמי, נראה כי העישון הוא גורם התמותה המוביל שניתן למנוע אותו (בניגוד לגורמים שלא ניתן למנוע אותם כמו למשל גיל מבוגר או מוטציות בחומר הגנטי למשל).

רק על מנת לסבר את האוזן נציין כי באופן ממוצע תוחלת החיים של אדם מעשן נמוכה בכעשרים שנה מתוחלת החיים של אדם שאינו מעשן ושלפי ההערכות של ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה הולכים לעולמם קרוב לארבעה מיליון בני אדם כתוצאה מעישון.

לאילו מחלות העישון גורם?

קצרה היריעה מלהכיל את כל המחלות שלהן העישון גורם באופן ישיר או עקיף, אך על קצה המזלג נוכל לכתוב כי אדם אחד לפחות מתוך כל שני בני אדם מעשנים, ילך לעולמו כתוצאה מתחלואה הקשורה לעישון. במדינת ישראל לבדה כעשרת אלפים בני אדם הולכים לעולמם כתוצאה מנזקיו הישירים של העישון וזאת כיוון שהעישון מוביל למגוון רחב של תחלואות כשבין היתר מדובר על המחלות הבאות:

  • גידולים סרטניים – ישנם סוגים רבים של גידולים סרטניים כמו למשל סרטן הריאות, סרטן שלפוחית השתן, סרטן הלשון וסרטן הוושט, שידוע מעבר לכל צל של ספק כי העישון מהווה את הגורם המרכזי להתפתחותם.
  • מחלות של דרכי הנשימה – העישון גורם להרס הדרגתי של מרכיבים שונים במערכת הנשימה בדגש על הריאות. בין היתר העישון גורם למחלות נשימה קשות כמו למשל נפחת או ברונכיטיס כרונית.
  • מחלות לב וכלי דם – קרוב למחצית מהחולים במחלות לב חסימתיות סובלים מהן על רקע עישון סיגריות ובאופן כללי התקף הלב הראשון מופיע כעשר שנים מוקדם יותר בקרב מעשנים. העישון גם מאיץ באופן משמעותי ביותר את התהליך הטרשתי המתרחש בטרשת עורקים.
  • הזדקנות מואצת – מעבר לכל זה, הרי שהעישון מאיץ את תהליכי ההזדקנות הטבעיים של הגוף, כשהדבר בא לידי ביטוי בין היתר בהזדקנות המואצת של עור הפנים במעשנים.

חשיבות הפסקת העישון

ההשפעה של הפסקת העישון על בריאותו של האדם באה לידי ביטוי באופן כמעט מידי. כך לדוגמה אפילו עשרים דקות לאחר הסיגריה האחרונה ניתן כבר לראות מגוון שינויים פיזיולוגיים המתרחשים לטובת בריאותו של הנגמל, כשבין היתר מדובר על שיפור בזרימת הדם וירידה בלחץ הדם.

שמונה שעות לאחר הסיגריה האחרונה כמויות הניקוטין והפחמן הדו חמצני בדם יורדות בחמישים אחוז ויממה אחת לאחר הסיגריה האחרונה ניתן לחוש שיפור משמעותי בחוש הטעם ובחוש הריח כאחד.

השיפור בבריאות מורגש ככל שחולפים הימים, השבועות והחודשים כשלאחר עשור וחצי ללא סיגריות, הסיכוי למות כתוצאה מאוטם שריר הלב זהה לחלוטין לסיכוי שמהווה את מנת חלקו של אדם שלא עישן ולו סיגריה אחת כל חייו. חשוב להבין כי אף פעם לא מאוחר מדי להפסיק לעשן וזאת כיוון שבכל גיל שהוא ניתן ליהנות מהיתרונות הבריאותיים הגלומים בהפסקת העישון.

כך למשל הפסקת העישון לפני ההגעה לגיל העמידה מפחיתה את הסיכוי לפתח סרטן הריאות בלמעלה מתשעים אחוז (חשוב לציין כי הפחתה של כמות הסיגריות בלבד לא מביאה לאפקט כה מרשים אלא רק הימנעות מוחלטת מעישון) ושנה אחת בלבד לאחר הפסקת העישון הסיכוי לסבול מהתקף לב צונח בחמישים אחוז.

מעבר לכל זה הרי שהפסקת העישון מביאה לשיפור משמעותי בהרגשה הכללית, ממלאת את הנגמל בתחושה של מסוגלות וכמובן שגם תורמת רבות לצמצום ההוצאות החודשיות. בהצלחה!

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!