ילדים שהוריהם מעשנים נמצאים בסיכון כפול להתחיל לעשן

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ככל שהורים מעשנים יותר כך גובר הסיכון שילדיהם יעשנומחקר חדש קובע שהורים מעשנים צריכים להפסיק לעשן מוקדם ככל הניתן, כדי למנוע מילדיהם הצעירים לחקות את ההרגל מאוחר יותר בחייהם. המדענים, מהמרכז למניעת סרטן במרכז הרפואי המקיף של לומברדי באוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון, מסבירים שהמחקר שלהם הראה שככל שבני נוער נחשפים יותר לעישון הוריהם המכורים לניקוטין, כך סביר יותר שיתחילו לעשן ולהפוך למעשנים קבועים בעתיד.

הפסקת העישון חשובה כמובן לבריאות ההורים, אך היא חשובה גם לבריאות הילדים. ממצאי המחקר מראים שהורים שנגמלים מעישון מסייעים בכך להפחתת הסיכון שילדיהם יעשנו בעתיד.

האופן שבו ילדים מחקים את הוריהם המעשנים

לצורך המחקר, המדענים עקבו אחר ארבע מאות בני נוער מגילאי ההתבגרות המוקדמים עד הבגרות המאוחרת. החוקרים ראיינו בנפרד את הילדים, שרובם היו בסביבות גילאי 14, ואת אחד מהוריהם, לגבי היסטוריית העישון שלהם. הילדים התראיינו שוב כעבור שנה, ושוב כעבור ארבע שנים.

שישה אחוזים מהילדים כבר היו מעשנים קבועים בתחילת המחקר. שלושים אחוזים מהילדים דיווחו במהלך כל שלושת הראיונות שמעולם לא עישנו. שאר הילדים התנסו עם מספר סיגריות בשלב מוקדם בבגרותם, וכמעת מחציתם הפכו למעשנים קבועים כעבור חמש שנים, או שהתנסו בעישון מאוחר יותר.

הסיכון לעישון בקרב מתבגרים

בני נוער שהוריהם היו מכורים לניקוטין, נמצאו בסיכון גבוה פי עשרה להפוך למעשנים קבועים בגיל מוקדם, או להתנסות מוקדם עם סיגריות, בהשוואה לילדים להורים שאינם מעשנים. בין ההורים המעשנים, כל שנה של עישון הגדילה מעט את הסיכויים שילדיהם יתחילו את המסלול להפוך למעשנים כבדים. יחד עם זאת, צוות המחקר מודה שתוצאות המחקר אינן מוכיחות כי עישון ההורים גרם לילדים לחקות את ההרגל.

אך אין ספק לגבי השאלה האם קיים קשר בין הרגלי העישון של ההורים לבין אימוץ ההרגל על ידי הילדים. החוקרים מציינים בדו"ח שפורסם בכתב העת 'רפואת ילדים', שהם בטוחים שקיים קשר, הטמון בשילוב של גנטיקה ונורמות חברתיות במשק הבית.

דפוסי עישון של ילדים להורים מעשנים

מתוך 24 הילדים שכבר היו מעשנים קבועים בגיל 14, לשני שלישים מהילדים היו הורים מעשנים, לעומת שלושה ילדים להורים שהיו מעשנים לשעבר, וחמישה ילדים להורים מעשנים. מדענים מהמרכז לחקר בריאות אנשים צעירים באוניברסיטת פרדו במערב לאפייט, אינדיאנה, שלא היו מעורבים במחקר, מדווחים על עדויות חזקות למערכת יחסים זו הקשורה לטבק ואלכוהול.

מחקר חדש זה מתמקד באופן פרטני בתלות בניקוטין, החשובה באופן מהותי להתפתחות התמכרות לעישון. קיימות ראיות מדעיות מוצקות לכך שהגנטיקה מסבירה את הקשר בין עישון ההורים לבין עישון הילדים.

הורים צריכים להפסיק לעשן למען בריאות ילדיהם

המסר החשוב ממחקר זה וממחקרים אחרים בנושא הוא זיהוי הקשר בין עישון הילדים לבין עישון ההורים, והצעדים בהם יש לנקוט בהווה: לסייע להורים להפסיק לעשן למען בריאות ילדיהם. המדענים ממליצים למקד יוזמות להפסקת עישון להורים מכורים לניקוטין, ולא רק למעשנים.

אך מדענים מבית הספר לבריאות הציבור בניו יורק קובעים שמבחינת התלות בניקוטין, המחקר החדש סותר את המחקר הקודם של אותו צוות באותו נושא. לדבריהם, הניתוח המוקדם מצא שהתחלת העישון הייתה זהה בין אם ההורים היו תלויים בניקוטין. לפי היגיון זה, המדד החשוב אינו אם ההורים מעשנים, אלא התלות שלהם בניקוטין.

חשיבות הפסקת העישון מוקדם ככל הניתן

תוצאות המחקר עדיין חשובות עבור שוחרי בריאות הציבור, שיכולים לזהות ילדים שנמצאים בסיכון גבוה להתחיל לעשן, כתוצאה מעישון הוריהם, או כתוצאה מגורמים סביבתיים אחרים.

ההמלצה הטובה ביותר לכל הורה מעשן היא להפסיק לעשן בהקדם האפשרי, ולהיעזר במשאבים כגון רופא המשפחה, ותכניות גמילה מעישון.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!