מהי זריקה להפסקת עישון?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

זריקה להפסקת עישוןכיום קיימות דרכים רבות להפסקת עישון, וחלק מהמנסים להיגמל פונים אל זריקה להפסקת עישון.

מדובר על זריקה אשר יכולה לסייע באופן מיידי למניעת הצורך בניקוטין ולהביא לגמילה יעילה ומהירה מעישון.

יש לציין שמדובר בתכשיר אשר עדיין לא נבדק מספיק, הכולל תופעות לוואי קשות ביותר ופרופיל הבטיחות שלו עדיין לא ברור, ולכן רוב אנשי המקצוע לא יעדיפו את השימוש בזריקה על פני תכשירי גמילה אחרים.

איך הזריקה מסייעת בגמילה מעישון?

זריקה להפסקת עישון מכילה את החומר סקופולמין אשר חוסם קולטנים שונים במוח ובכך ממזער את האפקט החיובי של הניקוטין.

כאשר מעשנים סיגריות, הניקוטין מגיע תוך מספר שניות אל המוח ומשפיע על מאזן של דופמין ונוירוטרנסמיטרים אחרים אשר גורמים להרגשת הנאה. במילים אחרות, הגוף מפרש את הניקוטין כחומר "חיובי" בעל השפעה טובה ולכן רוצה אותו. מסיבה זו, התלות בניקוטין אצל מעשנים היא גדולה ביותר, וכאשר מפסיקים לעשן מתחילים להופיע תסמיני גמילה שונים.

השימוש בסקופולמין גורם לחסימת קולטנים שונים במוח וכתוצאה השפעת הניקוטין בעצם אינה קיימת. בדרך זו, עישון הסיגריה לא גורם להנאה, הכמיהה לסיגריה אינה קיימת ותסמיני הגמילה קלים ביותר

תופעות לוואי של הזריקה לגמילה מעישון

למרות שהזריקה נראית כאמצעי "מבטיח" לגמילה מעישון, השימוש בה כולל תופעות לוואי רבות אשר יכולות להיות מסכנות חיים ובמקרים מסויימים אף דורשות אשפוז.

השפעת הזריקה אינה ממוקדת וכוללת חסימה של קולטנים רבים במוח, ועל כן בנוסף להשפעתה על הגמילה מהעישון משפיעה על תהליכים נוספים בגוף. כתוצאה מכך, הזריקה יכולה לגרום לתופעות לוואי קשות הכוללות טשטוש ראיה, בלבול, סחרחורת וקשיים במתן שתן. העובדה שהזריקה בעצם "משתקת" את המוח גורמת לכך שבתקופה הראשונה שלאחר מתן הזריקה מתחילות להופיע תופעות לוואי שונות, אשר גם יכולות להיות מסכנות חיים כמו ירידה במצב ההכרה, הזיות, עיוורון זמני ועליית חום.

השפעה זמנית בלבד

חשוב להבין שהזריקה לגמילה מעישון אינה משפיעה לעד, אלא מוגבלת בזמן. אם לאחר תקופה מסויימת יתחילו הנגמלים לעשן שוב (גם באופן מזדמן) ההתמכרות לעישון יכולה לחזור.

על מנת שתהליך הגמילה מהעישון יהיה אפקטיבי, יש לשלב את הזריקה עם טיפול תומך מתאים הכולל טיפול קבוצתי, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי וסוגי טיפול אחרים אשר ישפיעו גם על הפן הפסיכולוגי וההתנהגותי של ההתמכרות וישיגו בסופו של דבר את הגמילה מהעישון.

טיפול שהצלחתו מוטלת בספק

הטיפול בזריקת סקופולמין לא הוכח כיעיל על דרכי הטיפול האחרות, ובטווח הארוך התוצאות של השימוש בזריקה דומות מאוד לתוצאות השימוש בתכשירים אחרים.

לטיפול בזריקה חסרונות רבים אשר מעיבים על הצלחת הטיפול וגורמים לאנשי מקצוע להתלבט האם מדובר בכלל בטיפול יעיל אשר מצדיק את השימוש בו.

החסרונות העיקריים של זריקת הסקופולמין הם:

  • עלות גבוהה – עלות כל זריקה היא כ-500 דולר, ומדובר במחיר גבוה ביותר ביחס לתוצאות אשר הזריקה יכולה להשיג. במחיר זה ניתן להשקיע בתכשירי גמילה אחרים, זולים יותר ומוכחים מחקרית אשר יכולים להשיג תוצאות משביעות רצון.
  • תופעות לוואי קשות – לא ניתן להתעלם מתופעות הלוואי הקשות והמסוכנות של זריקת סקופולמין. קיימים דיווחים רבים על אנשים שאושפזו לאחר מתן הזריקה עם תופעות לוואי קשות ביותר, אשר כללו שינויים ברמת ההכרה ותסמינים פסיכיאטריים. ככל הנראה, תופעות הלוואי ה"נדירות" של הזריקה נפוצות יותר ממה שנראה, ונדרשים מחקרים רבים לגבי שכיחות התופעות האלה.
  • טיפול שבטיחותו לא הוכחה – בנוסף לתופעות הלוואי הקשות, עדיין לא הוכחה רמת הבטיחות של הזריקה בטווח הקצר והארוך. אם בטווח הקצר ידועות תופעות הלוואי השונות של הזריקה, השפעתה ארוכת הטווח של הזריקה עדיין אינה ברורה ובטיחותה מוטלת בספק.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!