הפרעות בעיכול בעקבות הפסקת עישון

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

הפסקת עישון והפרעות בעיכולהפסקת עישון יכולה לגרום לחלק גדול מהנגמלים לתסמינים שונים של הפרעות בעיכול, הכוללים בעיקר נפיחות, גזים ועצירות. הסיבה להופעת התסמינים האלה היא השפעת הניקוטין על פעילות מערכת העיכול, והעובדה שהמחסור בניקוטין גורם לשינוי דרמטי בפעילות מערכת העיכול.

התסמינים הקשורים למערכת העיכול מופיעים אצל נגמלים רבים, ומופיעה בעצמה גדולה יותר ככל שהעישון כבד יותר. חשוב לזכור שההפרעה בפעילות מערכת העיכול היא זמנית בלבד, וניתן להתמודד איתה בצורה טובה על ידי שינוי בתזונה ובאורח החיים, ובסופו של דבר תוך מספר חודשים תפקוד מערכת העיכול חוזר לקדמותו.

הפרעות העיכול שיכולות להתפתח כתוצאה מהפסקת עישון

אנשים אשר נגמלו מעישון מתלוננים בחודשים הראשונים לגמילה על תחושת אי נוחות הקשורה למערכת העיכול.

התסמינים העיקריים המופיעים אצלם הם:

  • נפיחות – הבטן הופכת לנפוחה מאוד וגורמת להרגשת כבדות ולתחושה לא נעימה.
  • גזים – אנשים רבים מתלוננים על גזים המצטברים במערכת העיכול. הגזים יכולים להשתחרר מפי הטבעת ולגרום למבוכה ולאי נעימות או לגרום לניפוח הבטן ולהרגשת מלאות.
  • עצירות – בחלק גדול מהמקרים מתלוננים הנגמלים על שינויים בהרגלי היציאות ובעיקר על עצירות, אשר יכולה להיות לעתים קשה.

ניקוטין ממריץ את פעילות מערכת העיכול

הניקוטין ידוע כחומר הפעיל והממכר בסיגריה, והוא משפיע באופן משמעותי על מערכות רבות בגוף. מבחינת מערכת העיכול, הניקוטין גורם להמרצת מערכת העיכול ולהגברת הקצב המטבולי. כתוצאה, בנוכחות הניקוטין מערכת העיכול פועל מהר יותר וביעילות רבה יותר, ורוב המעשנים נשארים רזים יותר.

כאשר מפסיקים לעשן, המחסור בניקוטין גורם לכך שמערכת העיכול פועלת לאט יותר, ועל כן מתחילים להופיע תסמינים של פעילות איטית של מערכת העיכול כמו נפיחות, גזים ועצירות.

תוך מספר שבועות עד מספר חודשים, מערכת העיכול חוזרת לעבוד בקצב תקין, והתסמינים המדוברים חולפים.

הפסקת עישון גוררת אכילה מוגברת

מלבד ההשפעה על הקצב המטבולי ועל פעילות מערכת העיכול, הניקוטין משפיע גם על תחושת התיאבון.

מסיבות שונות, אנשים מעשנים נוטים לאכול פחות ואילו הפסקת עישון גוררת אכילה מוגברת וכמיהה לסוגי מזון משמינים.

מסיבה זו, כמעט כל אדם הנגמל מעישון עולה מספר קילוגרמים בחודשים הראשונים של הגמילה, ומבחינת מערכת העיכול האכילה המוגברת גורמת לעומס על מערכת העיכול ולהתפתחות תסמינים שונים.

המלצות להתמודדות עם הפרעות במערכת העיכול לנגמלים מעישון

למרות שההפרעה לתפקוד מערכת העיכול היא תופעה לא נעימה, ניתן בהחלט להתמודד איתה ולהעביר את החודשים הקשים האלה בצורה טובה.

קיימות מספר המלצות שיכולות להקל על התסמינים הקשורים למערכת העיכול אצל נגמלים מעישון:

  • אכילת מנות קטנות בזמנים קבועים – פיזור הארוחות לאורך כל היום ואכילת ארוחות קטנות יכולה לסייע להפחית את העומס על מערכת העיכול ואת התסמינים הקשורים אליו. אנשים שאוכלים מעט סובלים פחות מנפיחות וגזים, ויכולים להתמודד טוב יותר עם השינויים העוברים על מערכת העיכול בתקופה הראשונה לגמילה.
  • פעילות גופנית – פעילות גופנית טובה תמיד, ואצל אנשים שנגמלו לאחרונה מעישון יכולה לסייע מאוד להגדיל את הפעילות המטבולית, לזרז את פעילות מערכת העיכול ולמנוע את העלייה במשקל. פעילות גופנית תורמת גם להפחתת הסטרס ולמניעת תסמיני גמילה נוספים ולכן חיונית אצל נגמלים מעישון.
  • שמירה על תזונה בריאה – כמו תמיד, תזונה בריאה תסייע להרגשה כללית טובה יותר ולשיפור תפקוד מערכת העיכול. חשוב מאוד להבין אילו סוגי מזון משפיעים יותר על מערכת העיכול ומהם המאכלים אשר גורמים להקלה על המצב. במקרים של גזים ונפיחות מומלץ להימנע מתזונה עתירה בסיבים, ובכל מקרה רצוי לאכול כמות קטנה ומספקת של מזון בריא ואיכותי.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!