האם וארניקלין מסייע בהפסקת עישון?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

האם וארניקלין מסייע בהפסקת עישון?
האם וארניקלין מסייע בהפסקת עישון?

מחקר בחן את יכולת הפסקת העישון ואת השינויים במצב הרוח ורמות החרדה בקרב מעשנים הסובלים מדיכאון שטופלו ב- varenicline בהשוואה לתרופת פלסבו בקבוצת ביקורת.

המחקר שנעשה היה בעזרת בדיקה אקראית, אך נעשה בכשלושים ושמונה מרכזים רפואיים וב -8 מדינות. במחקר זה השתתפו כ- 525 מעשנים מבוגרים הסובלים או אשר סבלו מדיכאון בעבר ללא אירועי לב או מחלות כלי דם כרוניות ידועות.

קבוצה אחת מהמחקר קיבלה Varenicline פעמיים ביום, ואילו הקבוצה השנייה (הביקורת) קיבלה תרופת פלצבו במשך 12 שבועות בליווי מעקב של  40 שבועות.

התוצאה העיקרית אישרה את הפסקת העישון על ידי מדידת חד תחמוצת הפחמן במשך 9-12 שבועות. 68.4% מקבוצת הוארניקלין לעומת 66.5%  מקבוצת הביקורת, השלימו את המחקר. רבים יותר מבני הקבוצה אשר טופלה בוארניקלין הפסיקו את העישון לאורך זמן.

עם זאת, לא נצפו הבדלים רלוונטיים קליניים בין הקבוצות ביחס למחשבות, התנהגות אובדנית או החמרה של מצב הדיכאון והחרדה.

תופעת הלוואי השכיחה ביותר הייתה בחילות (שכיחה יותר בקבוצת הוארניקלין). ולכן מסקנת החוקרים הייתה כי Varenicline מצליח להגביר את הפסקת העישון בקרב מעשנים עם דיכאון בהווה או בעבר ללא החרפת מצבי הדיכאון או החרדה .

הרקע למחקר

דיכאון ועישון הם בין הגורמים המובילים למוגבלות ומוות בעולם. מעשנים בדיכאון נוטים להיות תלויים יותר בניקוטין מאשר מעשנים ללא הפרעות פסיכיאטריות, ולכן יש להם קושי גדול יותר בהפסקת העישון. טיפול בניקוטין חלופי כמו למשל בופרופיון נמצא יעיל בטיפול במעשנים עם היסטוריה של דיכאון.

עם זאת, ישנם שיעורי הישנות גבוהים, ורוב המחקרים אשר בודקים תרופות אלו מוציאים את החולים הנמצאים בדיכאון או אנשים שקיבלו תרופות נוגדות דיכאון ותרופות פסיכיאטריות אחרות מהמחקר, למרות שפלח זה של אנשים הינו משמעותי בקהיליית המעשנים .

פעולת הפסקת העישון בקרב מעשנים ללא הפרעות פסיכיאטריות הינה משמעותית יותר עם varenicline מאשר עם bupropion, כאשר ההשפעה נמדדה למשך שנה אחת. יכולתו של varenicline בהקלת התסמינים של גמילה מניקוטין עשויה להיות מועילה במיוחד במעשנים מדוכאים אשר חוו רמות גבוהות של תסמיני גמילה.

עם זאת, מחקר אשר התריע על סכנות וארניקלין בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות גרם לכך, שחולים אלה לא נבדקו אף פעם בשלב 3 של ניסוי קליני כל שהוא.

תוצאות המחקר

מעשנים בקבוצת ה- varenicline היו בעלי סיכוי כפול להפסקת העישון מאשר מעשנים מקבוצת הביקורת. ההשפעה הייתה מועילה ונמשכה לאורך כל 40 שבועות המעקב.

ההערכות הסטנדרטיות של רמות מצב הרוח והחרדה הראו הבדלים קטנים ולא משמעותיים בין הקבוצות, מכיוון שהם לא כללו החמרה של דיכאון.

תופעות הלוואי השכיחות ביותר בקבוצת ה- varenicline היו בחילות , כאבי ראש, חלומות חריגים , עצבנות ונדודי שינה. נראה כי המנגנון המעורב באפקטיביות הוארניקלין הוא שכתוצאה מהפסקת העישון, פועל הוארניקלין כאגוניסט חלקי של קולטני אצטיל כולין במוח, תוך חסימה זמנית של ההשפעות המתגמלות.

מעבר לכך, נראה כי מעשנים אשר סובלים מדיכאון יימצאו את הסיגריות כפתרון טוב פחות לוויסות מצב הרוח בעת קבלת varenicline או עזרים אחרים להפסקת עישון , ולכן עובדה זו תקל על ההתנזרות ממושכת.

לסיכום, מהממצאים עולה כי varenicline עשוי להיות מתאים להפסקת עישון בקרב מעשנים עם דיכאון בהווה או בעבר. כך שלתוצאות אלו יש פוטנציאל להפחתת התחלואה והתמותה בקרב מעשנים רבים. עם זאת, הרופאים צריכים לשים לב לטיפול במעשנים בדיכאון עם מצגות פסיכיאטריות מורכבות יותר בעת הפסקת עישון.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!