האם סיגריה אלקטרונית גורמת למחלת ריאות מסתורית?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כבר כמה שנים שהיא נמצאת בשוק ומלהיבה רבים, כולל צעירים, להשתמש בה: זו הסיגריה האלקטרונית. השימוש הנקי בה ללא צורך בבעירה וללא שאריות האפר כמו סיגריה רגילה גרמה לרבים, עד לאחרונה, לחשוב שגם השימוש בה אינו כולל את תופעות הלוואי ואת הסיכונים שישנם בסיגריה רגילה. מסתבר שהדברים אינם בדיוק כך. 

מחקרים על הסיכונים שבסיגריה האלקטרונית  נמצאים יחסית בתחילת הדרך, אך כבר ניתן למצוא מהן השפעות לא חיוביות של הסיגריה האלקטרונית. מעבר לכך, מחלה מסתורית שתקפה כמות לא מבוטלת של משתמשים בסיגריה האלקטרונית והביאה אף למוות הדליקה נורת אזהרה לגבי השימוש בה.

מהי סיגריה אלקטרונית?

סיגריה אלקטרונית מכילה בתוכה נוזל אידוי הכולל ניקוטין במצב נוזלי, חומרי טעם ומספר תוספים נוספים. את האידוי מקבלים על ידי חימום הנוזל באמצעות סוללה. אמנם אין כאן תהליך בעירה ויצירת עשן, אך האידוי יוצר אף הוא סוג של "עשן" אותו נושפים המעשנים ומדמה נשיפת עשן. כיוון שהחומרים שבנוזל האידוי מזיקים, נשיפת החומר לאחר האידוי נמצאה גם כמזיקה לסובבים.

מחלת ריאות מסתורית בארה"ב

אז מה בעצם גרם למהומה סביב הסיגריה האלקטרונית? מה גרם לכך שנשיא ארה"ב נבהל וה- CDC, המרכז לבקרת מחלות האמריקני הוציא הוראה לא לרכוש סיגריות אלקטרוניות ממקומות לא מורשים? בתקופה האחרונה אושפזו בסביבות 450 איש עם מחלת ריאות מסתורית ולא ברורה, מחלת ריאות שנמצאה לאחר בדיקת רנטגן כלא זיהומית, כך שלא נגרמה בעקבות וירוס או חיידק. 

לא רק ש- 450 איש אושפזו, גם 6 איש מתו מהמחלה. בניגוד לדלקת ריאות רגילה שמביאה לאשפוז ולעיתים למוות בעיקר של קשישים או תינוקות, כאן דווקא מרבית המאושפזים הם צעירים סביב שנות העשרים לחייהם.

המשותף לחולים במחלה המסתורית

כיוון שלא מדובר על מחלת ריאות ויראלית או חיידקית, הרופאים והמומחים תהו במה מדובר עד שגילו שהמשותף לכל המאושפזים במחלה הוא עישון סיגריה אלקטרונית. נמצאו קווים משותפים נוספים: מדובר בעיקר בסיגריות אלקטרוניות שנקנו במקומות לא מורשים כמו דוכני רחוב, בחלק גדול מהסיגריות היה חומר שנקרא THC המצוי גם במריחואנה וגורם לתחושה של היי.

בחלק נמצאו גם שמנים מסוימים שחושדים שיש להם קשר למחלה וישנו חשד שיש גם מעורבות של ויטמין E בעניין. בחלק מהסיגריות נמצאו חומרים שאפילו אינם מומלצים על ידי יצרניות הסיגריה, חומרים שהם נגזרות של קנאביס, למשל. המומחים גם גילו שיש היום סרטוני הדרכה כיצד להכין סיגריות לאידוי באופן עצמאי, מה שכמובן מביא לשימוש בחומרים מסוכנים.

מהם התסמינים למחלה הריאות המסתורית?

התסמינים שגרמה המחלה, כשאצל כל אחד יכולים להופיע סימנים אחרים הם: עייפות וטשטוש, חום, שלשולים, הקאות, קוצר נשימה, שיעול סחרחורות. רבים דיווחו על התדרדרות מהירה של התסמינים עד שהיה צורך לפנות למיון. במקרה בו עישנתם סיגריה אלקטרונית ואתם מרגישים משהו מאותם תסמינים חשוב לפנות למיון בהקדם האפשרי.

מסקנה: גם מסיגריות אלקטרוניות כדאי להיגמל

המחלה המסתורית היא כרגע הסימן המוחשי והחד משמעי ביותר לגבי נזקים שגורמת סיגריה אלקטרונית. מחקרים מראים על נזקים נוספים כמו סרטן ריאות ושלפוחית השתן לפחות אצל עכברים ואצל בני אדם מצאו במחקר שינוי מולקולרי ברקמות הפה. 

כנראה זו רק ההתחלה וימצאו נזקים ברורים יותר, ממש כפי שמצאו בסיגריה הרגילה במשך השנים, לכן מומלץ מאוד להיגמל גם מסיגריות אלקטרוניות ולא לראות בהן תחליף טוב יותר לסיגריה רגילה. סדנאות גמילה בשיטות מתקדמות ומקיפות להפסקת העישון הן הדרך הטובה ביותר להיגמל במהירות יחסית וחשוב הרבה יותר- לטווח ארוך.

ראו גם: לאחר מחקר אינטנסיבי, נמצא הקשר בין עישון סיגריה אלקטרונית למחלת הריאות המסתורית שגרה למותם של צעירים

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!