עד איזה שבוע מותר לעשן בהריון?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עד איזה שבוע מותר לעשן בהריוןנשים רבות שואלות האם ניתן להפסיק לעשן במהלך הריון ולא לפניו. ובכן, אין לכך תשובה חד משמעית, אך על פי מחקרים ניתן לקבוע כי עישון עד השלבים ההתחלתיים של ההריון, הוא אפשרי. אז עד איזה שבוע מותר לעשן בהריון? על כך במאמר הבא. 

 

עד איזה שבוע מותר לעשן בהריון– סדנאות גמילה מעישון

קיימות סדנאות שונות לגמילה מעישון בכלל וגמילה מעישון בזמן הריון בפרט. 

קיימת תוכנית גמילה מעישון בזמן הריון במכללת מגמות בפתח תקווה. תוכנית זו אורכת כשישה מפגשים שבועיים ומציעה גמילה מעישון בתוכנית קבוצתית מיוחדת. תוכנית זו מתאימה לנשים לקראת כניסה להריון או במהלך הריון. תוכנית זו מותאמת לאורח החיים הפרטני שמנהלת כל אישה. במסגרת התוכנית מציעים לאישה התמודדות עם תופעות לוואי הכרוכות בגמילה מעישון. 

כמו כן, ניתן להכין תוכנית גמילה אישית עבור נשים בהריון בה מציעים חלופות אפשריות להתמודדות עם הצורך הגופני בניקוטין. דרך נוספת עבור גמילה מעישון בזמן הריון היא התייעצות עם רופא משפחה. 

 

עד איזה שבוע מותר לעשן בהריון– מה בנוגע לתחליפי ניקוטין? 

אחת השאלות הבולטות היא האם ניתן להשתמש בתחליפי ניקוטין בזמן הריון כדרך לגמילה מעישון. אין לכך תשובה חד משמעית אך ההמלצה של החוקרים היא לא להשתמש בתחליפי ניקוטין. החוקרים טוענים כי גמילה מעישון בזמן הריון צריכה להיות מוחלטת וללא תחליפי ניקוטין כמו מדבקות, מסטיקים, משאף או סיגריות אלקטרוניות. תחליפים אלה מכילים ניקוטין בכמות שעלולה לגרום להרעלת ניקוטין ולכן יש להימנע מהם כמו שיש להימנע מסיגריות. 

עד איזה שבוע מותר לעשן בהריון– תחביבים כדרך להפסיק לעשן

אחת השיטות שמסייעות להתמודדות עם תופעות הלוואי ועם הגמילה עצמה היא להחליף את ההתמכרות לעישון בתחביבים חדשים. כך אתם מחליפים את ההתמכרות המזיקה בתחביבים שעושים טוב לגוף ולנפש. 

אלה יכולים להיות תחביבים שונים ממגוון סוגים הקשורים לתחומי העניין שלכם. לדוגמא- 

  • פעילות ספורטיבית
  • ריקוד
  • ציור
  • גלישה
  • פיסול
  • ללמוד לנגן

ועוד מגוון אפשרויות, שמדברות אליכם ולתחומי העניין שלכם. 

 

עד איזה שבוע מותר לעשן בהריון- תופעות לוואי של גמילה מעישוןעד איזה שבוע מותר לעשן בהריון– תופעות לוואי של גמילה מעישון

גמילה מעישון כוללת תופעות לוואי שונות. בדרך כלל תופעות הלוואי נעלמות לאחר כשבועיים והגוף מתרגל. עם זאת, יש להמשיך להתמודד עם הדחף הפסיכולוגי ודפוסי החיים הישנים. 

אז אילו תופעות לוואי כלולות בגמילה מעישון?

  • מצב רוח ירוד ועצבנות- ניקוטין הוא חומר שמשפיע על הפרשת דופמין במוח. הדופמין אחראי לתחושה הנאה בין היתר. ירידה של רמת הדופמין בעקבות ירידה באספקת הניקוטין, עלולה לגרום לתחושת דכדוך, עצבנות וחוסר הנאה. 
  • הפרעות שינה- ירידת אספקת הניקוטין ותחושת הדכדוך והעצבנות עלולים לגרום להפרעות שינה, עייפות מתמשכת, קושי להירדם ונדודי שינה. 
  • רעב- אנשים רבים שנגמלו מעישון מספרים על תחושת הרעב המוגברת. הניקוטין גורם בין היתר לתיאבון מופחת, לשריפת קלוריות מוגברת, לפעילות מוגברת של בלוטת התריס ולשחרור גלוקוז. הפסקת עישון גורמת לנסיגת סוכר ולכן נגמלים רבים צורכים את הסוכר במזון. כמו כן, העישון מספק הרגל אוראלי וכאשר מפסיקים לעשן מחפשים משהו שימלא את חוסר ההתעסקות בפה. בדרך כלל מה שיחליף את ההתעסקות בסיגריה יהיה התעסקות באוכל. 
  • עליה קלה במשקל- נגמלים בשבוע שבועיים הראשונים צפויים לעלות בין 2-3 ק"ג. אך יש לקחת בחשבון שעלייה זו זמנית וחלפת לאחר מספר שבועות. השמנה משמעותית יותר תהיה תוצר של נגמל שלא שומר על אורח תזונתי נכון. 
  • שיעול וליחה- השיעול והליחה שמופיעים אצל נגמלים מעידים על פינוי שאריות הניקוטין מהגוף ועל כך שהגוף מנקה את עצמו. 

 

עד איזה שבוע מותר לעשן בהריון- התמודדות עם תופעות הלוואי

קיימות שיטות שונות להתמודד עם תופעות הלוואי של גמילה מעישון- 

  • פעילות גופנית- פעילות גופנית מסייעת להעלאת רמת הדופמין, עוזרת לפרוק לחצים וכעסים, משפרת את מצב הרוח ומסייעת בשמירה על משקל תקין. 
  • תזונה נכונה- תזונה נכונה שמורכבת מכל אבות המזון ועשירה בסיבים תזונתיים (פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, שומן ממקור בריא) עשויה להקל על תופעות הלוואי.
  • שתיית מים בכמות מספקת- מסייעת בפינוי שאריות הניקוטין במהירות. 
  • תחביבים חדשים- כפי שציינו קודם.  

קראו עוד: גמילה מעישון מחיר

עד איזה שבוע מותר לעשן בהריון– נזקים אפשריים של עישון בהריון

עישון סיגריות הוא החדרת חומרים שונים לגוף ביניהם ניקוטין, פחמן חד חמצני, קדמיום ועוד, אשר אלה מכילים רכיבים רעילים ומסוכנים שעלולים לפגוע באם ובעובר. 

נזקים אפשריים בקרב האם- 

  • עוד לפני הריון העישון עלול לפגוע בפריון ולהעלות את הסיכון להריונות מחוץ לרחם. 
  • עישון בזמן הריון גורם לאישה להיות חשופה לסיכון גבוה להפלה טבעית, ללידה מוקדמת או לירידת מים מוקדמת מדי. כמו כן למקרי שליית פתח, היפרדות שלייה, דימומי יתר ועוד. 
  • פעילות הורמונלית מוגברת בקרב האישה המובילה לעלייה בלחץ הדם של האישה, לירידה בכמות וקצב זרימת הדם לרחם והשיליה. 
  • עישון בזמן הריון עלול לגרום לנזק למערכות השתן, העיכול ומערכת העצבים המרכזית.
  • חוסר בויטמינים החיוניים להריון כמו ויטמין C או B12.
  • רמת מתח מוגברת אצל האישה אשר עשוי להשפיע באופן פיזי ומנטלי על האישה ולסכן את הריונה. 

עד איזה שבוע מותר לעשן בהריון– נזקים אפשריים לעובר

הנזקים שמשפיעים על האם, משפיעים כמובן על העובר. כיום, עוד לא הוכיחו כי עישון לפני הריון משפיע על התפתחות העובר, אך עישון בזמן הריון ידוע כמזיק ומסוכן מאוד. 

נזקים אפשריים שעלולים להיגרם לעובר של אישה שמעשנת- 

  • עישון בזמן הריון עלול לגרום לחדירת חומרים רעילים לשליה, מי השפיר ולחלב האם אשר יחשפו את העובר להשפעות שלהם ביניהם ירידה בדופק, עליה בקצב פעימות הלב והפחתת תנועות. 
  • עישון בזמן הריון עלול לגרום לקשיי נשימה אצל העובר בעקבות היקשרות של פחמן חד חמצני להמוגלובין בדמו. תינוקות לנשים מעשנות עלולים להיוולד עם בעיות נשימה שונות ומחלות ריאות ואוזניים. 
  • עישון בזמן הריון עלול לגרום להפחתה ברמת האבץ בגוף האם שתאט את קצב גדילת העובר מה שעלול להוביל להפרעות בהתפתחות. 
  • עובר של אישה מעשנת עלול להיוולד במשקל נמוך מדי או עם חוסר סימטריה באיברים שונים, ביניהם גם המוח כתוצאה מהיחשפות להרעלת פחמן חד חמצני. 
  • התפתחות של מומים בגוף העובר כמו חך או שפה שסועה, דימום מוחי ועוד. 
  • עישון בזמן הריון מגביר את הסיכון למוות לפני הלידה, בתוך הרחם או הסיכון למוות אחרי לידה ואף מוות בעריסה. 
  • עישון בזמן הריון מגביר את הסיכוי להתפתחות הפרעות קשב וריכוז, בעיות תקשורת, התבטאות ושפה ומנת משכל נמוכה יותר משל ילדים אחרים. 

 

אז עד איזה שבוע מותר לעשן בהריון?

אז מתי כדאי להפסיק לעשן? קודם כל אם את מנסה להיכנס להריון או מבצעת טיפולי פוריות יש להפסיק כבר בשלב זה לעשן. העישון עלול לעכב השגת הריון ולפגוע בפריון.

במידה שכבר נכנסת להריון, מומלץ להפסיק לעשן בשלבים הראשונים של ההריון, לפני תחילת שבוע 15. החל משבוע 15 ניתן למנוע את מרבית סיבוכי ההריון ועל פי מחקר שנערך נקבע כי הנזקים לעובר בקרב נשים שהפסיקו לעשן עד שבוע 15 לא היו שונים מנזקים של עובר לאישה שלא עישנה כלל. עם זאת, ההמלצה היא להפסיק לעשן לפני ההריון ובכל שלב במהלכו, על מנת למנוע סיכונים לעובר ולאם כאחד.  

למה חשוב להפסיק לעשן בהריון?כמעט כל אדם יודע שעישון במהלך ההריון אינו בריא, ויכול לסכן מאוד את העובר. עישון סיגריות במהלך ההריון דומה מאוד לחשיפה לגורמים מסוכנים אחרים, ולכן כל אישה בהריון חייבת לעשות את כל המאמצים להפסיק לעשן.

גם במידה ולא ניתן להיגמל מהעישון בצורה מוחלטת, הפחתת כמות הסיגריות ביום היא חיונית גם כן, ויכולה לסייע להפחית את הסיכון לעובר ולהמשך ההריון.

על מנת להפסיק לעשן, ניתן להשתמש בתכשירים שונים על פי המלצת הרופא המטפל, ולזכור שהפסקת העישון חשובה ביותר למניעת פגיעה קשה בעובר.

גורם הסיכון הנשלט המשמעותי ביותר במהלך הריון

עישון סיגריות הוא הגורם הנשלט החשוב ביותר להפרעות במהלך ההריון ולפגיעה בהתפתחות העובר.

כלומר, אישה אשר בוחרת להמשיך לעשן למרות ההריון ולא עושה מאמצים להיגמל, גורמת לסיכון רב לעצמה ולפגיעה קשה להתפתחות העובר.

מבחינה סטטיסטית, עישון אחראי ל-5% מתמותת התינוקות, 10% מהמקרים של לידה לפני הזמן וכ-30% מהמקרים של משקל עובר נמוך. מלבד זאת, העישון יכול לגרום לסיבוכי הריון שונים, ולכן חשוב מאוד להפסיק לעשן במהלך ההריון.

השפעות עישון סיגריות על ההריון

עישון סיגריות ידוע כבעל השפעה הרסנית על הבריאות הכללית, ובמהלך ההריון העישון משפיע גם על התפתחות העובר, התקדמות ההריון ומהלך הלידה.

כאשר מעשנים, חומרים מסוכנים הנשאפים מהסיגריה מגיעים בסופו של דבר דרך זרם הדם אל העובר, ויכולים להשפיע על בריאותו. מדובר על חומרים כמו ניקוטין, חד תחמוצת הפחמן ורעלים מרובים, אשר גורמים לירידה בכמות החמצן הזמינה לעובר והאצת קצב הלב שלו, וכמו כן להשפעה על התפתחות הריאות ומערכות גופניות נוספות.

ככל שמעשנים יותר סיגריות במהלך ההריון (באופן אקטיבי או פאסיבי), כך הסיכון שייגרם נזק לעובר עולה, ולכן חשוב מאוד להפסיק לעשן במהלך ההריון, ולהמשיך כך לאורך כל החיים.

סיבוכים של עישון במהלך ההריון

הסיבוכים העיקריים אשר עלולים להיגרם במקרים של עישון במהלך ההריון הם:

  • משקל לידה נמוך – אחד הגורמים המשמעותיים הקשורים לבריאות היילוד הוא משקל הלידה, והסיכון ללידת תינוק במשקל נמוך אצל נשים אשר מעשנות במהלך ההריון גבוה פי 1.5-3.5 לעומת נשים שאינן מעשנות. ניתן לטעון שהסיבה למשקל הלידה הנמוך היא לידה טרם הזמן (אשר מושפעת גם כן מעישון), אך מחקרים שונים הראו שברוב המקרים העובר קטן יותר מהמצופה לגיל ההריון, ולכן קיים קשר ישיר בין העישון ובין הירידה במשקל הלידה.
  • אובדן ההריון – נשים אשר מעשנות במהלך ההריון נמצאות בסיכון של פי 1.5 ומעלה לאבד את ההריון, וסיכון דומה ללידת ולד מת לעומת נשים אשר אינן מעשנות. גם במקרה זה, קיים קשר בין כמות העישון ובין הסיבוכים ונשים המעשנות הרבה נמצאות בסיכון גדול עוד יותר לעומת נשים המעשנות מעט.
  • סיבוכי הריון – נשים המעשנות במהלך ההריון נמצאות בסיכון גדול ביותר לפתח סיבוכי הריון, כמו היפרדות שליה אשר מופיעה אצל מעשנות בשכיחות כמעט כפולה לגבי נשים אשר לא מעשנות.
  • לידת פג – לידה טרם הזמן שכיחה יחסית בנשים אשר מעשנות במהלך ההריון, ולידת פגים מופיעה אצל נשים מעשנות יותר מאשר אצל נשים אשר אינן מעשנות.
  • מומים מולדים – עישון סיגריות במהלך ההריון מגביר את הסיכון להופעת מומים מולדים, ובעיקר למומים כמו חיך שסוע, מומים לבביים, אטרזיה אנאלית ומומים נוספים. כמו כן, לעישון השפעה על ההתפתחות הנוירולוגית, ויש הטוענים שהוא מגביר את הסיכון לפתח הפרעות קשב וריכוז
  • סיבוכים לאחר הלידה – לאחר הלידה, הסיכון לסיבוכים כמו מוות בעריסה, מחלות ריאה (בעיקר אסתמה) ומחלות נוספות עולה אצל נשים אשר מעשנות, ככל הנראה על רקע החשיפה המוגברת לרעלנים.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!