הקשר בין הפסקת עישון וחרדה

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עישון הוא אחת מהרעות החולות של המאה העשרים ואחת, ולמרות שהנתונים מראים ירידה בכמות העישון, המוני אנשים עוד מעשנים וגורמים לתחלואה בעיקר לעצמם, אך גם לסביבתם הקרובה והרחוקה. לאנשים שאינם סובלים מחרדה קשה מאוד להפסיק לעשן, והפסקת העישון גורמת להם לשלל תסמינים פיזיים ונפשיים. עכשיו דמיינו כמה זה קשה לאדם שסובל מחרדות להפסיק לעשן – מחקר חדש בחן את הקשר בין הפסקת עישון ובין תסמינים נפשיים ומצא כי אנשים עם הפרעות חרדה מתקשים יותר בהפסקת עישון. מה בדיוק המחקר בדק ומה היו תוצאותיו המלאות? כדאי להמשיך לקרוא. 

על המחקר

אין ספק שלכולם קשה להפסיק לעשן, אך מחקר חדש שפורסם לאחרונה על ידי חוקרים מאוניברסיטת ויסקונסין מוצא קשר ישיר בין קושי בהפסקת עישון ובין חרדות. המחקר, שפורסם בכתב העת Addiction מצא שאנשים שיש להם היסטוריה של הפרעות חרדה יתקשו יותר להפסיק לעשן מאנשים שאינם סובלים מהפרעות חרדה. 

מה נבדק

המחקר המקיף נעשה על ידי חוקרים מאוניברסיטת ויסקונסין ובו אנשים מעשנים קיבלו סיוע בהפסקת העישון באמצעות תרופות וייעוץ אישי מקצועי. שיעורי הפסקת העישון על פי המחקר היו גבוהים, אך אנשים שאובחנו עם הפרעות חרדה והשתתפו במחקר הראו סבירות נמוכה בהרבה להפסיק לעשן. במחקר השתתפו 1,504 אנשים, 99 מהמשתתפים סבלו מהפרעת חרדה כללית, 455 מהם חוו התקף חרדה בעבר ו-199 מהם אובחנו בהפרעת חרדה חברתית. 

מהם הממצאים למחקר

תוצאות המחקר היו חד משמעיות – בין כלל המשתתפים המעשנים אבחנות חרדה הן די נפוצות, המעשנים שסובלים מהפרעות חרדה מדווחים על תלות גבוהה יותר בסיגריות וחד משמעית ניתן לראות כי הם מתקשים יותר להפסיק לעשן מאוכלוסייה כללית מעשנת לה אין הפרעות חרדה. הנתונים של המחקר דומים מאוד לנתונים קודמים ממחקרים שנערכו בעבר בארצות הברית, בהם נראה כי 25% מאוכלוסיית המעשנים אובחנו לפחות פעם אחת בחייהם בהפרעת חרדה. 

הממצאים הראו שעזרים שונים כמו מסטיקים של ניקוטין או מדבקות לא סייעו למעשנים שסובלים מחרדה, זאת בעוד באוכלוסייה הכללית הם סייעו מאוד והיו אפקטיביים. גם תרופות יעילות במיוחד להפסקת עישון לא הועילו במקרה של אוכלוסיית המעשנים הסובלים מחרדה והחוקרים הגיעו למסקנה כי יש צורך במחקרים נוספים כדי לזהות מהם הטיפולים היעילים לסייע לאוכלוסייה זו להפסיק לעשן. 

מה עושים במקרה של החמרה בחרדה?

אם קיימת החמרה בתופעות החרדה ההמלצה הנה לפנות לפסיכיאטר מומחה בתחום. התסמינים הנפשיים של הפסקת העישון יכולות להיות מגוונות ולכלול השתוקקות גדולה לסיגריה, הפרעות שינה, דיכאון, כעס וחוסר מנוחה, תסכול, קשיים בריכוז וכמובן כל אלו תורמים לעלייה בחרדה ועלולים לגרום גם להתקף חרדה בו התחושה הפיזית יכולה להיות קשה ולכלול דופק מואץ, עצבנות, הזעה ואפילו עילפון. 

הטיפול יכול לכלול שילוב של טיפול קוגניטיבי שיחתי, הפחתת הגורמים שעלולים להוביל לחרדה או מחמירים אותה וטיפול תרופתי בהתאם לצורך. ההמלצה הנה להתייעץ עם גורם פסיכיאטרי המתמחה בטיפול בחרדות, עם רקע בתחום הפסקת העישון שיוכל לסייע בטיפול במקרים בהם גורם החרדה מהווה מכשול בהפסקת העישון.  

רוצה לשמוע עוד? לחץ כאן למידע אודות טיפול בחרדה 

 

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!