הפסקת עישון ומצב הריאות

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ריאות והפסקת עישוןכאשר מעשנים סיגריות, שואפים אל הריאות יותר מ-4000 חומרים מסוכנים אשר גורמים להשפעה ארוכת טווח על תפקוד מערכת הנשימה.

למרות שמקובל לחשוב שמדובר בשינויים בלתי הפיכים, בחלק גדול מהמקרים הפסקת עישון יכולה לגרום ל"התנקות הריאות" ולהפחתת ההשפעה של שנות העישון הרבות.

למרות שעישון הסיגריות אמנם עדיין גורם לנזק מסויים אשר אינו הפיך, הפסקת העישון יכולה לשפר את המצב הריאתי תוך מספר שנים בלבד, ולהחזיר את מצב הריאות לבריא יחסית ותקין.

מה עושה העישון לריאות?

עישון סיגריות במשך שנים רבות גורם לפגיעה הדרגתית בתפקוד הריאתי.

העישון גורם לשני שינויים מרכזיים:

  • פגיעה בסיבי האלסטין והופעת תהליכים דלקתיים – שינויים אלה הם השינויים העיקריים הגורמים להתפתחות מחלת COPD ולירידה בתפקודי הריאה.
  • שינויים ממאירים – בעשן הסיגריות חומרים קרצינוגניים רבים אשר תורמים להתפתחות מחלות ממאירות. החומרים הקרצינוגנים האלה גורמים לשינויים ב-DNA ולהתמרות סרטניות ונחשבים לגורם העיקרי לסרטן הריאה.

מדידת התפקוד הריאתי על ידי ערכי FEV1

אחת הדרכים הטובות ביותר למדידת התפקוד הריאתי במעשנים היא באמצעות מבחן נשיפה (ספירומטריה) אשר מעריכה את נפח הריאה ואת התפקוד הריאתי. במהלך המבחן, מתבקשים הנבדקים לשאוף עמוק דרך צינור מיוחד המכיל חיישנים, ולנשוף את האוויר בצורה מהירה.

הערך FEV1 מציין את נפח האוויר הננשף בשניה הראשונה.

עישון סיגריות גורם לירידה בערכי FEV1 אשר על פיהם ניתן להעריך את תפקודי הריאות ואת נפח הריאות. בחולי COPD, מופיעה ירידה הדרגתית בערכי FEV1 על רקע התפתחות המחלה, וככל שערכי FEV1 נמוכים יותר, כך התפקוד הריאתי נמוך יותר והמחלה נחשבת למשמעותית יותר.

השפעת הפסקת עישון על ערכי FEV1

מחקרים שונים הראו שהפסקת עישון גורמת להפחתת הירידה בערכי FEV1. כלומר, גם לאחר שנים רבות של עישון, במידה ומפסיקים לעשן הירידה בתפקוד הריאתי מפסיקה, ומתבצעת בדומה לאוכלוסיה הכללית.

ברגע שמפסיקים לעשן, הפגיעה ברקמת הריאה מופסקת, התהליך הדלקתי פוחת וכתוצאה התפקוד הריאתי נשמר.

עבור צעירים, אצלם הירידה בתפקוד הריאתי אינה משמעותית, ערכי FEV1 יחזרו להיות קרובים מאוד לערכי הנורמה תוך מספר שנים.

אצל מבוגרים אשר מעשנים שנים רבות, רמת FEV1 תישאר אמנם נמוכה, אך הפסקת העישון תמנע את הירידה המהירה, את ההגעה לערכים נמוכים מאוד ואת הופעת התסמינים של COPD.

בסופו של דבר, הפסקת עישון באזור גיל 40-45 יכולה להבטיח בסיכויים די טובים שתפקודי הריאות יישמרו, ושהמצב לא יגיע ל-COPD.

ברגע שהתחילו להופיע תסמיני COPD, הפסקת עישון היא הדרך היחידה למנוע את החמרת המחלה, ולאפשר לחולים לקיים חיים סבירים, ולכן היא חיונית.

השפעת הפסקת עישון על סרטן הריאה

כאשר מדברים על סרטן הריאה, הפסקת עישון אמנם תורמת למניעת התפתחות המחלה אך הסיכוי לפתח אותה עדיין קיים. ברגע שמפסיקים לעשן, הריאות מפסיקות לצבור את הקרצינוגנים אשר גורמים להתמרה הסרטנית, והסיכון לפתח גידולים פוחת.

בתהליכים שונים, הריאות מצליחות להפחית עם השנים את השפעת החומרים שכבר נשאפו, והסיכון לסרטן הריאה פוחת בעד 50% תוך 10 שנים.

ניתן לראות שבעוד שהפסקת עישון מפסיקה באופן מיידי את הירידה בנפח הריאה המתבטאת ב-FEV1 וגורמת ל-COPD, בנושא סרטן הריאה השפעת הפסקת העישון היא איטית יותר, אך בסופו של דבר מאפשרת את מניעת המחלה.

האם הריאות מתנקות לאחר הפסקת עישון?

החומרים הנשאפים כאשר מעשנים מתיישבים ברקמת הריאות ונשארים שם במשך שנים רבות.

כאשר מפסיקים לעשן, הגעת אותם חומרים אל הריאות מופסקת, ועם הזמן הם מתפרקים ומפסיקים להשפיע על התפקוד הריאתי. הביטוי "הריאות מתנקות" אמנם אינו מדוייק מבחינה מדעית, אך מתאר בצורה ציורית את התהליך העובר על הריאות מרגע הפסקת העישון, כאשר תוך מספר שנים השפעת החומרים השונים על תפקודן פוחתת ומפסיקה להיות משמעותית.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!