גמילה מעישון בעכו

רוצים להפסיק לעשן? השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!
לשיחת ייעוץ בחינם מלאו את הטופס או התקשרו
ונחזור אליכם בהקדם
איילת בן ארי

איילת בן ארי

מומחית לגמילה מעישון והתמכרויות שונות, בעלת תואר ראשון במשפטים. בעלת הסמכה לעסוק בהיפנוזה קלינית בקליפורניה.

גמילה מעישון בעכוגמילה מעישון היא גמילה קשה מאוד שמצריכה כוח רצון חזק. קיימות שיטות שונות לגמילה מעישון והגמילה כוללת מספר תופעות לוואי ושינויים לגוף. במאמר הבא נרחיב על גמילה מעישון בעכו.

 

גמילה מעישון בעכו- התמכרות לסיגריות

ההתמכרות לסיגריות היא אחת ההתמכרויות הקשות והעוצמתיות ביותר. התמכרות זו כוללת התמכרות פיזית לניקוטין והתמכרות פסיכולוגית להרגלים הקשורים לעישון שהפכו לדפוסי חיים בקרב מעשנים. בין ההרגלים הללו ניתן למצוא את הסיגריה של הבוקר לצד הקפה, סיגריה לאחר ארוחה, סיגריה בעבודה, הסיגריות המלוות ישיבות חברתיות ועוד. הרגלים אלה הופכים לחלק מאורח החיים של המעשן ורוב המעשנים מדברים בעיקר על החוסר בהרגלים הללו. 

לכן, אנשים אשר נגמלים מעישון עוברים תהליך גמילה פיזי ורגשי כאחד. 

  • תהליך גמילה פיזי- גמילה מניקוטין שעלולה לכלול תופעות לוואי שונות על הגוף. 
  • תהליך גמילה רגשי- גמילה מהרגלי העישון וההרגלים הנלווים אליו והסתגלות לשגרת חיים אחרת. 

גמילה מעישון בעכו- מה קורה לגוף?

כאשר נגמלים מעישון, משתנים דברים רבים בגוף. דברים אלה קורים בשלבים, כאשר לכל תקופת זמן מסוימת תהיה השפעה על דברים אחרים. אז מה קורה לגוף ומתי?

  1. 20 דקות לאחר הפסקת העישון- קצב פעימות הלב והדם יורדים לרמה נורמלית. 
  2. 8 שעות לאחר הפסקת העישון- רמת חד תחמוצת הפחמן בדם לנורמה יורדת ורמת החמצן עולה לנורמה.
  3. 24 שעות לאחר הפסקת העישון- פוחתים הסיכונים לחלות במחלות לב. 
  4. 27 שעות לאחר הפסקת העישון- הרפיית סימפונות ושיפור בנשימה. כמו כן שיפור בהרגשה הכללית. 
  5. 48 שעות לאחר הפסקת העישון- עצבי הטעם והריח יחזרו לתפקוד תקין ויחול שיפור בחושים אלה. 
  6. 72 שעות לאחר הפסקת העישון- רוב הניקוטין יתפנה ממערכת העצבים ומהגוף. 
  7. 21 ימים לאחר הפסקת העישון- התהליך הגופני של הגמילה מגיע לסיום ולגוף עצמו אין יותר צורך בסיגריות. אנשים שחוזרים לעשן לאחר זמן זה, בעצם מתחילים לעשן מחדש באופן מודע ולכן אין לקחת אפילו שאכטה אחת. 
  8. חודש לאחר הפסקת העישון- שיפור של 30% בתפקודי הריאות. 
  9. 3 חודשים לאחר הפסקת העישון- שיפור בזרימת הדם וביכולת ההחלמה של רקמות הגוף. 
  10. 9 חודשים לאחר הפסקת העישון- הפחתה בעייפות ותחושה מוגברת של רעננות, הפחתה בשיעול, בקוצר נשימה, צמיחה מחדש של הציליה בריאות, הגנה מפני זיהומים וניקוי הריאות. 
  11. שנה לאחר הפסקת העישון והלאה- יורד הסיכון לחלות בסרטן הריאות ולאחר עוד שנים (כ-15) גם סרטן הלוע, הושט, הגרון, שלפוחית השתן והלבלב. התאים הפרה סרטניים מתחלפים בתאים בריאים. 

 

גמילה מעישון בעכו- מה תופעות הלוואי?

כאשר נגמלים מעישון ניתן לצפות ל תופעות לוואי שונות בעקבות השינוי במאזן הניקוטין בגוף. בדרך כלל תופעות הלוואי נעלמות לאחר כשבועיים והגוף מתרגל. עם זאת, יש להמשיך להתמודד עם הדחף הפסיכולוגי ודפוסי החיים הישנים. 

אז אילו תופעות לוואי כלולות בגמילה מעישון?

  • מצב רוח ירוד ועצבנות- ניקוטין הוא חומר שמשפיע על הפרשת דופמין במוח. הדופמין אחראי לתחושה הנאה בין היתר. ירידה של רמת הדופמין בעקבות ירידה באספקת הניקוטין, עלולה לגרום לתחושת דכדוך, עצבנות וחוסר הנאה. 
  • הפרעות שינה- ירידת אספקת הניקוטין ותחושת הדכדוך והעצבנות עלולים לגרום להפרעות שינה, עייפות מתמשכת, קושי להירדם ונדודי שינה. 
  • רעב- אנשים רבים שנגמלו מעישון מספרים על תחושת הרעב המוגברת. הניקוטין גורם בין היתר לתיאבון מופחת, לשריפת קלוריות מוגברת, לפעילות מוגברת של בלוטת התריס ולשחרור גלוקוז. הפסקת עישון גורמת לנסיגת סוכר ולכן נגמלים רבים צורכים את הסוכר במזון. כמו כן, העישון מספק הרגל אוראלי וכאשר מפסיקים לעשן מחפשים משהו שימלא את חוסר ההתעסקות בפה. בדרך כלל מה שיחליף את ההתעסקות בסיגריה יהיה התעסקות באוכל. 
  • עליה קלה במשקל- נגמלים בשבוע שבועיים הראשונים צפויים לעלות בין 2-3 ק"ג. אך יש לקחת בחשבון שעלייה זו זמנית וחלפת לאחר מספר שבועות. השמנה משמעותית יותר תהיה תוצר של נגמל שלא שומר על אורח תזונתי נכון. 
  • שיעול וליחה- השיעול והליחה שמופיעים אצל נגמלים מעידים על פינוי שאריות הניקוטין מהגוף ועל כך שהגוף מנקה את עצמו. 

 

גמילה מעישון בעכו- דרכי התמודדות

קיימות שיטות שונות להתמודד עם תופעות הלוואי של גמילה מעישון– 

  • פעילות גופנית- פעילות גופנית מסייעת להעלאת רמת הדופמין, עוזרת לפרוק לחצים וכעסים, משפרת את מצב הרוח ומסייעת בשמירה על משקל תקין. 
  • תזונה נכונה- תזונה נכונה שמורכבת מכל אבות המזון ועשירה בסיבים תזונתיים (פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, שומן ממקור בריא) עשויה להקל על תופעות הלוואי.
  • שתיית מים בכמות מספקת- מסייעת בפינוי שאריות הניקוטין במהירות. 

 

גמילה מעישון בעכו- תחביבים חדשים

אחת השיטות שמסייעות להתמודדות עם תופעות הלוואי ועם הגמילה עצמה היא להחליף את ההתמכרות לעישון בתחביבים חדשים. כך אתם מחליפים את ההתמכרות המזיקה בתחביבים שעושים טוב לגוף ולנפש. 

אלה יכולים להיות תחביבים שונים ממגוון סוגים הקשורים לתחומי העניין שלכם. לדוגמא- 

  • פעילות ספורטיבית
  • ריקוד
  • ציור
  • גלישה
  • פיסול
  • ללמוד לנגן

ועוד מגוון אפשרויות, שמדברות אליכם ולתחומי העניין שלכם. 

גמילה מעישון בעכו- סדנאות

קיימות סדנאות שונות לגמילה מעישון. בסדנאות אלה מגיעים למפגשים קבוצתיים או אישיים, בהתאם לסדנה שבחרתם, בהם ניתנים הסברים ודרכים לשינוי דפוס החשיבה. 

קיימות מגוון סדנאות שונות אשר פועלות בדרכים שונות. לדוגמא סדנה לגמילה מעישון של אלן קאר הכוללת מפגש אחד שאורך 6 שעות ובמידה שלאחריו יש צורך בתמיכה נוספת ניתנות שיחות טלפונים או מפגשים קצרים ללא תשלום. 

גם קופות החולים מציעות מגוון סדנאות המונחות על ידי רופאים ועובדים סוציאליים ומבוססות על גישה רפואית והתנהגותית. הסדנאות המוצעות על ידי קופות החולים משתנות בין קופה לקופה. 

כמו כן קיימות סדנאות גמילה מעישון על ידי אנרגיות. דוגמא בולטת לכך היא של מכון אברהמסון. בשיטה זו מבצעים שיחת הסבר וטיפול טבעי לניקוי אזורי ההתמכרות בהילה, ריפוי אנרגטי וקריסטלים. מכון אברהמסון מציע שיטה שניתנת לביצוע גם במפגשים אישיים בבית. 

 

גמילה מעישון בעכו- תחליפי ניקוטין

תחליפי ניקוטין הם גם אחת הדרכים לגמילה מעישון. קיימים תחליפים שונים אשר פועלים בצורות שונות. ריכזנו לכם מספר תחליפי ניקוטין לדוגמא- 

  • מדבקות ניקוטין- מדבקות המודבקות על הגוף ומסייעות בהפחתת הדחף לסיגריות. תופעות לוואי אפשריות הן גירוי בעור, הפרעות שינה או כאבי ראש. קיימות מדבקות מסוגים שונים של חברות שונות. 
  • מסטיקים- כמו מדבקות ניקוטין ניתן למצוא גם מסטיקים המכילים תחליף ניקוטין. לעיסת המסטיקים מספקת לגוף ניקוטין בכמות שתפחית את החשק לעשן. 
  • משאף- ניתן למצוא גם משאף המחדיר לגוף תחליף ניקוטין על ידי שאיפה. 

 

גמילה מעישון בעכו- סיגריות אלקטרוניות

סיגריה אלקטרונית היא סיגריה המדמה את פעולה העישון. סיגריה זו לא מכילה ניקוטין והעישון לא מוציא ריח. עם זאת היא מספקת חוויה כמעט אמיתית שכן, את האש מחליף אור ובעת הנשיפה יוצא עשן מדומה. בסיגריות אלה שואפים חומרי טעם וריח ויש להחליף פילטר כל יומיים שלושה, בהתאם לכמות העישון. סיגריה אלקטרונית היא סיגריה שנטענת בחשמל בחיבור USB.

 

גמילה מעישון בעכו- תרופות

קיימות תרופות מרשם שונות המיועדות לגמילה מעישון. תרופת מרשם לדוגמא היא זייבן. תרופה זו לא מכילה ניקוטין והיא משפיעה על חלקים במוח הגורמים להנאה מניקוטין. מטופל שנוטל תרופה זו צריך להרגיש ירידה ברצון לעשן. תופעות לוואי אפשריות הן חוסר שקט, כאבי ראש ובעיות במערכת העיכול. 

לשיחת ייעוץ בחינם מלאו את הטופס או התקשרו
ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן