גמילה מעישון בזמן הריון

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

גמילה מעישון בזמן הריוןעישון היא התמכרות אשר גורמים לנזקים בריאותיים רבים, גם בקרב אנשים המעשנים מספר סיגריות בודדות ביום. העישון עלול לגרום לחולי ולבעיות בריאותיות שונות. לכן, גמילה מעישון בזמן הריון היא חשובה מאוד לבריאות האם והעובר כאחד. 

 

גמילה מעישון בזמן הריון- נזקים אפשריים לאם

עישון סיגריות הוא החדרת חומרים שונים לגוף ביניהם ניקוטין, פחמן חד חמצני, קדמיום ועוד, אשר אלה מכילים רכיבים רעילים ומסוכנים שעלולים לפגוע באם ובעובר. 

נזקים אפשריים בקרב האם- 

  • עוד לפני הריון העישון עלול לפגוע בפריון ולהעלות את הסיכון להריונות מחוץ לרחם. 
  • עישון בזמן הריון גורם לאישה להיות חשופה לסיכון גבוה להפלה טבעית, ללידה מוקדמת או לירידת מים מוקדמת מדי. כמו כן למקרי שליית פתח, היפרדות שלייה, דימומי יתר ועוד. 
  • פעילות הורמונלית מוגברת בקרב האישה המובילה לעלייה בלחץ הדם של האישה, לירידה בכמות וקצב זרימת הדם לרחם והשיליה. 
  • עישון בזמן הריון עלול לגרום לנזק למערכות השתן, העיכול ומערכת העצבים המרכזית.
  • חוסר בויטמינים החיוניים להריון כמו ויטמין C או B12.
  • רמת מתח מוגברת אצל האישה אשר עשוי להשפיע באופן פיזי ומנטלי על האישה ולסכן את הריונה. 

גמילה מעישון בזמן הריון- נזקים אפשריים לעובר

הנזקים שמשפיעים על האם, משפיעים כמובן על העובר. כיום, עוד לא הוכיחו כי עישון לפני הריון משפיע על התפתחות העובר, אך עישון בזמן הריון ידוע כמזיק ומסוכן מאוד. 

נזקים אפשריים שעלולים להיגרם לעובר של אישה שמעשנת- 

  • עישון בזמן הריון עלול לגרום לחדירת חומרים רעילים לשליה, מי השפיר ולחלב האם אשר יחשפו את העובר להשפעות שלהם ביניהם ירידה בדופק, עליה בקצב פעימות הלב והפחתת תנועות. 
  • עישון בזמן הריון עלול לגרום לקשיי נשימה אצל העובר בעקבות היקשרות של פחמן חד חמצני להמוגלובין בדמו. תינוקות לנשים מעשנות עלולים להיוולד עם בעיות נשימה שונות ומחלות ריאות ואוזניים. 
  • עישון בזמן הריון עלול לגרום להפחתה ברמת האבץ בגוף האם שתאט את קצב גדילת העובר מה שעלול להוביל להפרעות בהתפתחות. 
  • עובר של אישה מעשנת עלול להיוולד במשקל נמוך מדי או עם חוסר סימטריה באיברים שונים, ביניהם גם המוח כתוצאה מהיחשפות להרעלת פחמן חד חמצני. 
  • התפתחות של מומים בגוף העובר כמו חך או שפה שסועה, דימום מוחי ועוד. 
  • עישון בזמן הריון מגביר את הסיכון למוות לפני הלידה, בתוך הרחם או הסיכון למוות אחרי לידה ואף מוות בעריסה. 
  • עישון בזמן הריון מגביר את הסיכוי להתפתחות הפרעות קשב וריכוז, בעיות תקשורת, התבטאות ושפה ומנת משכל נמוכה יותר משל ילדים אחרים. 

 

גמילה מעישון בזמן הריון- מתי?

אז מתי כדאי להפסיק לעשן? 

קודם כל אם את מנסה להיכנס להריון או מבצעת טיפולי פוריות יש להפסיק כבר בשלב זה לעשן. העישון עלול לעכב השגת הריון ולפגוע בפריון.

במידה שכבר נכנסת להריון, מומלץ להפסיק לעשן בשלבים הראשונים של ההריון, לפני תחילת שבוע 15. החל משבוע 15 ניתן למנוע את מרבית סיבוכי ההריון ועל פי מחקר שנערך נקבע כי הנזקים לעובר בקרב נשים שהפסיקו לעשן עד שבוע 15 לא היו שונים מנזקים של עובר לאישה שלא עישנה כלל. עם זאת, ההמלצה היא להפסיק לעשן לפני ההריון ובכל שלב במהלכו, על מנת למנוע סיכונים לעובר ולאם כאחד. 

 

גמילה מעישון בזמן הריון- תחליפי ניקוטין 

אחת השאלות הבולטות היא האם ניתן להשתמש בתחליפי ניקוטין בזמן הריון. אין לכך תשובה חד משמעית אך ההמלצה של החוקרים היא לא להשתמש בתחליפי ניקוטין. החוקרים טוענים כי גמילה מעישון בזמן הריון צריכה להיות מוחלטת וללא תחליפי ניקוטין כמו מדבקות, מסטיקים, משאף או סיגריות אלקטרוניות. תחליפים אלה מכילים ניקוטין בכמות שעלולה לגרום להרעלת ניקוטין ולכן יש להימנע מהם כמו שיש להימנע מסיגריות. 

 

גמילה מעישון בזמן הריון- כיצדגמילה מעישון בזמן הריון- כיצד?

קיימות סדנאות שונות לגמילה מעישון בכלל וגמילה מעישון בזמן הריון בפרט. 

דוגמא לסדנת גמילה מעישון בזמן הריון- 

קיימת תוכנית גמילה מעישון בזמן הריון במכללת מגמות בפתח תקווה. תוכנית זו אורכת כשישה מפגשים שבועיים ומציעה גמילה מעישון בתוכנית קבוצתית מיוחדת. תוכנית זו מתאימה לנשים לקראת כניסה להריון או במהלך הריון. תוכנית זו מותאמת לאורח החיים הפרטני שמנהלת כל אישה. במסגרת התוכנית מציעים לאישה התמודדות עם תופעות לוואי הכרוכות בגמילה מעישון. 

כמו כן, ניתן להכין תוכנית גמילה אישית עבור נשים בהריון בה מציעים חלופות אפשריות להתמודדות עם הצורך הגופני בניקוטין. דרך נוספת עבור גמילה מעישון בזמן הריון היא התייעצות עם רופא משפחה. 

סדנאות גמילה מעישון באופן כללי- 

בסדנאות אלה מגיעים למפגשים קבוצתיים או אישיים, בהתאם לסדנה שבחרתם, בהם ניתנים הסברים ודרכים לשינוי דפוס החשיבה. 

קיימות מגוון סדנאות שונות אשר פועלות בדרכים שונות. לדוגמא סדנה לגמילה מעישון של אלן קאר הכוללת מפגש אחד שאורך 6 שעות ובמידה שלאחריו יש צורך בתמיכה נוספת ניתנות שיחות טלפונים או מפגשים קצרים ללא תשלום. 

גם קופות החולים מציעות מגוון סדנאות המונחות על ידי רופאים ועובדים סוציאליים ומבוססות על גישה רפואית והתנהגותית. הסדנאות המוצעות על ידי קופות החולים משתנות בין קופה לקופה. 

כמו כן קיימות סדנאות גמילה מעישון על ידי אנרגיות. דוגמא בולטת לכך היא של מכון אברהמסון. בשיטה זו מבצעים שיחת הסבר וטיפול טבעי לניקוי אזורי ההתמכרות בהילה, ריפוי אנרגטי וקריסטלים. מכון אברהמסון מציע שיטה שניתנת לביצוע גם במפגשים אישיים בבית. 

 

גמילה מעישון בזמן הריון- תחביבים

אחת השיטות שמסייעות להתמודדות עם תופעות הלוואי ועם הגמילה עצמה היא להחליף את ההתמכרות לעישון בתחביבים חדשים. כך אתם מחליפים את ההתמכרות המזיקה בתחביבים שעושים טוב לגוף ולנפש. 

אלה יכולים להיות תחביבים שונים ממגוון סוגים הקשורים לתחומי העניין שלכם. לדוגמא- 

  • פעילות ספורטיבית
  • ריקוד
  • ציור
  • גלישה
  • פיסול
  • ללמוד לנגן

ועוד מגוון אפשרויות, שמדברות אליכם ולתחומי העניין שלכם. 

גמילה מעישון בזמן הריון- תופעות לוואי

גמילה מעישון כוללת תופעות לוואי שונות. בדרך כלל תופעות הלוואי נעלמות לאחר כשבועיים והגוף מתרגל. עם זאת, יש להמשיך להתמודד עם הדחף הפסיכולוגי ודפוסי החיים הישנים. 

אז אילו תופעות לוואי כלולות בגמילה מעישון?

  • מצב רוח ירוד ועצבנות- ניקוטין הוא חומר שמשפיע על הפרשת דופמין במוח. הדופמין אחראי לתחושה הנאה בין היתר. ירידה של רמת הדופמין בעקבות ירידה באספקת הניקוטין, עלולה לגרום לתחושת דכדוך, עצבנות וחוסר הנאה. 
  • הפרעות שינה- ירידת אספקת הניקוטין ותחושת הדכדוך והעצבנות עלולים לגרום להפרעות שינה, עייפות מתמשכת, קושי להירדם ונדודי שינה. 
  • רעב- אנשים רבים שנגמלו מעישון מספרים על תחושת הרעב המוגברת. הניקוטין גורם בין היתר לתיאבון מופחת, לשריפת קלוריות מוגברת, לפעילות מוגברת של בלוטת התריס ולשחרור גלוקוז. הפסקת עישון גורמת לנסיגת סוכר ולכן נגמלים רבים צורכים את הסוכר במזון. כמו כן, העישון מספק הרגל אוראלי וכאשר מפסיקים לעשן מחפשים משהו שימלא את חוסר ההתעסקות בפה. בדרך כלל מה שיחליף את ההתעסקות בסיגריה יהיה התעסקות באוכל. 
  • עליה קלה במשקל- נגמלים בשבוע שבועיים הראשונים צפויים לעלות בין 2-3 ק"ג. אך יש לקחת בחשבון שעלייה זו זמנית וחלפת לאחר מספר שבועות. השמנה משמעותית יותר תהיה תוצר של נגמל שלא שומר על אורח תזונתי נכון. 
  • שיעול וליחה- השיעול והליחה שמופיעים אצל נגמלים מעידים על פינוי שאריות הניקוטין מהגוף ועל כך שהגוף מנקה את עצמו. 

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!