גמילה מסיגריות אלקטרוניות

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אין זה סוד שאנשי השיווק של הסיגריות האלקטרוניות, נוהגים לטעון כי עישון סיגריות אלקטרוניות אינו מזיק לבריאות כמו עישון שלגמילה מסיגריות אלקטרוניות סיגריות רגילות. עם זאת, נכון להיום עדיין אין בידינו מידע בנוגע להשפעות ארוכות הטווח של עישון סיגריות אלקטרוניות.אחת הסיבות לכך נעוצות בעובדה שהסיגריות האלקטרוניות באו לעולם סך הכול לפני פחות משני עשורים וליתר דיוק ב-2003.

על טיבה של הסיגריה האלקטרונית

בזמן עישון של סיגריה סטנדרטית, המעשן שואף לריאות עשן שנוצר כתוצאה משריפה של מספר חומרים, כשהמוכר ביותר שבהם הוא הטבק כמובן. בסיגריה אלקטרונית לעומת זאת, המעשן שואף לריאותיו אדים שנוצרים כתוצאה מחימום של נוזל. הנוזל שמצוי בסיגריות אלקטרוניות מכיל בדרך כלל חומרים כמו ניקוטין, גליצרין, גליקול וחומרי טעם כאלו ואחרים. הסיגריה האלקטרונית היא למעשה מעין מכשיר אידוי, המסוגל לחמם את הנוזל לטמפרטורות של 250-100 מעלות צלזיוס.

מה כבר ידוע לנו על ההשלכות הבריאותיות של סיגריות אלקטרוניות?

במאמר שסקר עשרות מחקרים שבוצעו בנוגע להשפעות הבריאותיות של עישון סיגריות סטנדרטיות וסיגריות אלקטרוניות, נמצא כי אכן בסיגריות אלקטרוניות ישנם פחות חומרים מסוכנים בהשוואה לסיגריות סטנדרטיות. במאמר זה הסיקו החוקרים כי יתכן שסיגריות אלקטרוניות עשויות להועיל למעשנים שמתקשים להיגמל, שכן הן מאפשרות להמשיך לעשן אך בו בזמן להיחשף לכמות קטנה יותר של חומרים מזיקים.

עם זאת, החוקרים הדגישו כי הסיגריות האלקטרוניות מזיקות ושלא ניתן לדעת מה הן ההשפעות ארוכות הטווח על בריאותם של המעשנים. מעבר לכך הדגישו החוקרים כי סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין, ממכרות בדיוק כמו סיגריות סטנדרטיות. כמו כן במחקר שממצאיו פורסמו בשנת 2018, נמצא כי עישון יומיומי של סיגריות אלקטרוניות, מגדיל את הסיכון לעבור אירוע לב פי 1.8 (בהשוואה ללא מעשנים).

אם לא די בכל זה, נציין כי ידוע כיום שעישון סיגריות אלקטרוניות מגדיל את הסיכון לעישון של סיגריות סטנדרטיות בקרב בני נוער ומבוגרים צעירים. למעשה אף ידוע כי מעשנים שנוהגים לעשן סיגריות סטנדרטיות, נמצאים בסיכון לעלייה בעוצמה ובשכיחות של עישון סיגריות סטנדרטיות, בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות.

מספר טיפים יעילים לגמילה מסיגריות אלקטרוניותמספר טיפים יעילים לגמילה מסיגריות אלקטרוניות

  1. מפנימים את העובדה הפשוטה – הדבר החשוב ביותר שיש להבין על סיגריות אלקטרוניות זה שמדובר בהרגל שמזיק לבריאות. יתכן אמנם שהנזק אינו זהה לנזק שנגרם כתוצאה מעישון סיגריות סטנדרטיות, אך אין ספק ולו הקל שבקלים, שסיגריות אלקטרוניות מזיקות לבריאות.
  2. קבעו תאריך שבו תפסיקו להשתמש בסיגריות אלקטרוניות – חשוב לשמור על מרווח זמן מסוים מרגע ההחלטה ועד למועד הביצוע וזאת על מנת שיהיה לכם מספיק זמן להכין את עצמכם נפשית ליום המיוחד והחשוב הזה. עם זאת, הקפידו שלא לקבוע מועד רחוק מדי, תוך מתן עדיפות ליום כזה או אחר במרחק של שבוע לכל היותר ממועד קבלת ההחלטה.
  3. שימוש בתרופות לגמילה מעישון – התייעצו עם רופא המשפחה שלכם בנוגע לתרופות שיסייעו לכם לצלוח את שלב הגמילה הפיזית. הכוונה היא לתרופות שונות המקלות על תסמיני הגמילה האופייניים לנגמלים מעישון, כשבין השאר מדובר בתרופות כמו ורניקלין, זייבאן ועוד.
  4. שימוש בתחליפי ניקוטין – אחת הדרכים הנפוצות ביותר להפסיק לעשן סיגריות סטנדרטיות ואלקטרוניות כאחת, כוללת שימוש בתחליפי ניקוטין. בניגוד לתרופות המסייעות בתהליך הגמילה, שלא מכילות ניקוטין, תחליפי ניקוטין הם אמצעים לגמילה מעישון המספקים לגוף ניקוטין בדרכים שונות, שמפחיתים את התלות בעישון סיגריות. הכוונה היא למשל למדבקות ניקוטין המודבקות על העור, מסטיקים המכילים ניקוטין וטבליות או לכסניות ניקוטין. אמצעים אלה מאפשרים לצרוך ניקוטין באופן מבוקר מבלי לשאוף חומרים מזיקים לריאות וכן מאפשרים להפחית את מינון הניקוטין באופן הדרגתי.
  5. אתם לא לבד – הנדבך המשמעותי והחשוב ביותר בתהליך הגמילה מסיגריות אלקטרוניות, הוא הסתייעות בחברים ובני משפחה. לפני הכניסה לתהליך, עדכנו את בני המשפחה והחברים הקרובים שברצונכם להיגמל מעישון סיגריות אלקטרוניות ושתודו להם אם יוכלו לסייע לכם בתהליך. הסבירו להם שמדובר בניסיון כן ורציני ושהתמיכה שלהם חשובה לכם מאוד. חברים ובני משפחה יוכלו לסייע לכם להתמודד עם הקשיים לאורך הדרך, לספק לכם תמיכה רגשית ברגעים הקשים ולמנוע מכם למעוד ולשוב להרגל המזיק.

מקורות ולקריאה נוספת:
Are electronic cigarettes a healthier alternative to conventional smoking? – European archive of Oto-Rhino-Laryngology
Association between electronic cigarette use and myocardial infraction – American journal of preventive medicine
Vaping addiction treatment & rehab – the recovery village

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!