לאחר מחקר אינטנסיבי, נמצא הגורם למחלת הריאות כתוצאה מסיגריות אלקטרוניות

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עכשיו זה מוכח: סיגריות אלקטרוניות גרמו למחלת ריאות שגרמה למותם של צעירים בארצות הברית

במהלך ספטמבר 2019 ברחבי ארצות הברית התעורר החשד כי מחלת ריאות מסתורית פקדה צעירים שמתו ממנה לאחר שאידו סיגריה אלקטרונית. לאחר עבודה מחקרית מאומצת התגלה הקשר הלא מקרי בין השניים.

הסיגריות האלקטרוניות פרצו לחיינו יום אחד והתקבלו בהתלהבות רבה. עבור המעשנים הן היוו פתרון טוב יותר מהסיגריות הרגילות שהם כבר יודעים היטב עד כמה הן מזיקות אך מתקשים להיגמל. הסיגריות האלקטרוניות שווקו כסיגריות טובות ובריאות יותר, אפילו כאלה שיסייעו למעשנים בגמילה וקיבלו סקירות חיוביות רבות. הכל עד להתפשטותה של תופעה מוזרה: מחלת ריאות מסתורית שנמצא קשר בינה לבין סיגריות אלקטרוניות.

מהי אותה מחלת ריאות?

מחלת הריאות שהופיעה פתאום כשקודם לכן לא נראו חולים במחלה זו היא מחלת ריאות שנמצאה לא זיהומית, כלומר מחלה שלא נובעת מגורם חיידקי או ויראלי. הדבר הוביל את חוקרי התופעה לחפש גורם אחר למחלה, שחקן חדש שלא היה מוכר קודם ובעל השפעה על הריאות. כך הגיעו לסיגריות אלקטרוניות.

ממצאים נוספים שעלו מהבדיקות היו שרבים מהחולים הם דווקא צעירים סביב שנות העשרים לחייהם, שהחולים קנו את הסיגריות בעיקר במקומות לא מורשים ושתסמיני המחלה הם שיעול, חום גבוה, קוצר נשימה ואפילו אי ספיקת ריאות ומוות.  מאז הקשר בין המחלה לסיגריות האלקטרוניות עבדו החוקרים באינטנסיביות על מנת למצוא את הגורם. היום, מספר חודשים אחרי, הוא כנראה נמצא.

ויטמין שלא נמצא במקום המתאים

בבדיקת נוזל הריאות של 29 חולים ישנו חומר שהופיע אצל כולם: ויטמין E אצטט. לכאורה נשמע שויטמין אמור רק להועיל ובטח שלא להזיק. הדברים אינם כך. ויטמין הוא חומר כמו כל חומר אחר. כשהוא ממלא את יעודו ונמצא במקום הנכון ובכמות המתאימה הוא אכן תורם, ואפילו באופן משמעותי. כשהוא מגיע למקום הלא נכון הוא יכול לעשות נזק משמעותי. כך קרה עם ויטמין E אצטט שנמצא בנוזל האידוי של הסיגריה האלקטרונית.

מהו ויטמין E אצטט?

ויטמין E אצטט  הוא אחד מאותם ויטמינים אשר ידוע עד כמה הם תורמים וחשובים. אכן, כשויטמין זה מגיע אלינו דרך התזונה, באמצעות מזונות הנחשבים בריאים מאוד כמו אגוזים, שמן זית, ירקות עליים ועוד הוא תורם לתפקודן של מערכות רבות, נחשב נוגד חמצון טוב במיוחד לעור עליו הוא נמצא בריכוז גבוה יחסית ותורם לחיוניותו. עם זאת, ויטמין זה הוא חומר דביק (שימו לב שהוא נמצא בעיקר במזון שומני) ולכן כשהוא מגיע לריאות, הוא גורם לבעיות חמורות ולתסמינים כמו אלה שנראו אצל החולים. בריאות הוא מהווה רעלן של ממש הגורם להרס ממשי של רקמת הריאות.

האם יש השערות לגבי חומרים נוספים?

ויטמין E אצטט הוא החומר שנמצא אצל כל החולים שנבדקו ולכן הזרקור מופנה בעיקר אליו. עם זאת, חומרים נוספים שנדלקת נורה אדומה לגביהם הם THC, החומר הפעיל בקנאביס שנמצא בנוזל הריאות של 82% מהנבדקים והניקוטין עצמו שנמצא אצל 61% מהם. בבדיקות נבדק האם יש בנוזל הריאות של החולים שמנים נוספים שעלולים לגרום נזק: שמנים צמחיים, שמנים מינרליים, נפט ועוד. נמצא ששמנים אלה לא נמצאו בנוזלי הריאות.

מה נעשה עד כה למיגור המחלה?

כרגע המחלה וגורמיה בעיקר נמצאים בשלב המחקר. עם זאת, חולים חדשים מצטרפים כל הזמן. נכון לנובמבר 2019 אושפזו כ- 2200 איש ונפטרו קרוב לארבעים. כאשר הנושא רק עלה בספטמבר 2019 מספר המאושפזים היה כ- 450 איש ומספר הנפטרים היו שישה בלבד.

מבחינת החוק לא נעשה עד כה צעד משמעותי. היחידה שכן החליטה לעשות צעד היא דווקא חברת הסיגריות האלקטרוניות ג'ול אשר החליטה להפסיק לשווק סיגריות בטעם מנטה, זאת לאחר שמצאה שזה הטעם האהוב על צעירים. הדבר נועד למנוע מצעירים שלא עישנו עד כה להתחיל לעשן ובאופן כללי להוריד את מספר הצעירים המעשנים סיגריה אלקטרונית.

מקורות מידע ולקריאה נוספת:

E-cigarettes significantly raise risk of chronic lung disease, first long-term study finds. EurekAler

Over 2,200 People Have Gotten Sick From Vaping in The US This Year. ScienceAlert

Juul sospende vendita e-cig alla menta. Ultima Ora

 

אולי יעניין אותך גם:

גמילה מסיגריות אלקטרוניות אחת ולתמיד!

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!