הפסקת עישון לבד 

רוצים להפסיק לעשן? השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!
לשיחת ייעוץ בחינם מלאו את הטופס או התקשרו
ונחזור אליכם בהקדם
איילת בן ארי

איילת בן ארי

מומחית לגמילה מעישון והתמכרויות שונות, בעלת תואר ראשון במשפטים. בעלת הסמכה לעסוק בהיפנוזה קלינית בקליפורניה.

הפסקת עישון לבד הפסקת עישון לבד היא קשה אך לגמרי אפשרית. על מנת להפסיק לעשן לבד עליכם לרצות להפסיק לעשן. כאשר אתם באמת רוצים להפסיק לעשן, כוח הרצון שלכם יוביל אתכם לגמילה. על הפסקת עישון לבד נרחיב במאמר הבא. 

 

הפסקת עישון לבד- למה צריך?

ההתמכרות לסיגריות היא אחת ההתמכרויות הקשות והעוצמתיות ביותר, אשר משווים אותה להתמכרות לסמים קשים כמו הרואין. ההתמכרות היא תלות, אתם כל הזמן חושבים על הסיגריה, מתי תעשנו, דואגים אם אין לכם איפה ומתי לעשן סיגריה, לחוצים ללכת לקנות סיגריות גם אם זה באמצע הלילה. 

התמכרות לסיגריות היא התמכרות הכוללת התמכרות פיזית והתמכרות נפשית. ההתמכרות הפיזית היא התמכרות לניקוטין ואילו ההתמכרות הנפשית היא התמכרות להרגלים המלווים לעישון עצמו ביניהם הסיגריה של הבוקר לצד הקפה, סיגריה לאחר ארוחה, סיגריה בעבודה, הסיגריות המלוות ישיבות חברתיות ועוד. הרגלים אלה הופכים לחלק מאורח החיים של המעשן ורוב המעשנים מדברים בעיקר על החוסר בהרגלים הללו. 

הפסקת עישון לבד- איך נתחיל?

אחד הדברים החשובים ביותר בגמילה מעישון הוא התחלת הגמילה. על מנת להיגמל מעישון, המעשן צריך קודם כל להחליט כי הוא רוצה להפסיק לעשן. החלטה על הפסקת עישון היא אחד האלמנטים החשובים ביותר בגמילה מעישון, שכן גמילה זו מצריכה כוח רצון רב. לאחר שהחלטתם על הרצון להפסיק לעשן יש להחליט על תאריך יעד שבו תפסיקו לעשן. 

כמו כן, לאחר שכבר נגמלתם יש את נקודת החזרה. כ-21 ימים לאחר הפסקת העישון התהליך הגופני של הגמילה מגיע לסיום ולגוף עצמו אין יותר צורך בסיגריות. אנשים שחוזרים לעשן לאחר זמן זה, בעצם מתחילים לעשן מחדש באופן מודע ולכן חשוב מאוד לא להתפתות לעשן אפילו שאכטה אחת. שאכטה אחת עלולה להחזיר אתכם לנקודת המוצא שלכם ולגרום לכם להתחיל לעשן מחדש, גם אם הצלחתם להפסיק לתקופה ארוכה מאוד. 

 

הפסקת עישון לבד- כיצד?

הפסקת עישון לבד תלויה בראש ובראשונה ברצון שלכם להפסיק לעשן. כאשר אתם רוצים להפסיק לעשן אתם תצליחו לעשות זאת. עליכם להבין כי העישון מזיק לבריאות שלכם ולבריאות הסובבים שלכם ולהרגיש רצון עז להפסיק ולהשתחרר מהשעבוד לסיגריות. כמו כן, עליכם להבין כי הרווחים שבהפסקת עישון עולים על ההפסדים שבכך ולהאמין כי אתם יכולים להיגמל. 

ישנם מספר שלבים בגמילה- 

  1. השלב הראשון מצריך מכם להגביר את המוטיבציה. לפני שאתם מפסיקים לעשן הגבירו את המוטיבציה להפסקת העישון. הבינו את היתרונות והחסרונות בהפסקת עישון ואמרו לעצמכם כל הזמן שאתם עומדים להפסיק לעשן וכי אתם יכולים ותצליחו בכך.
  2. השלב השני הוא פיתוח מודעות. לפני כל הדלקת סיגריה נהלו יומן עישון בו כתבו שעה בה הצתתם את הסיגריה, למה הצתתם את הסיגריה וכמה אתם רוצים לעשן את הסיגריה הזו. כמו כן, לאחר כל סיגריה שעישנתם ציינו כמה נהניתם מהסיגריה הזו. מומלץ לבצע רישום זה בין 3 ל-4 ימים. כך תוכלו ללמוד על הרגלי העישון שלכם. 
  3. השלב השלישי הוא פיתוח שליטה ובו עליכם להתאפק ולהימנע מעישון במצבים בהם אתם סתם מעשנים מבלי להרגיש צורך בכך. לאט לאט דחו את הסיגריות שלכם, בהתחלה ב-5 דקות ויותר בהדרגה. 
  4. השלב הרביעי הוא הכנה לקראת הפסקת העישון. בשלב זה קבעו מועד בו תפסיקו לעשן, רשמו אותו על פתק והניחו או תלו במקומות בולטים לעין. כמו כן הכינו את הסביבה שלכם לנקייה מעישון על ידי זריקה של עלי העישון, ריקון המאפרות, כביסה של בגדים, מצעים וכדומה וניקוי הבית. 
  5. השלב החמישי הוא הפסקת עישון ושימור ההישג. בשלב זה אתם מפסיקים לעשן וחשוב מאוד לשמור על כך. בימים הראשונים הגוף שלכם יעבור תהליך גמילה הכולל תופעות לוואי שונות. יש לזכור כי כל יום שעובר מגביר את הסיכוי להיגמל לתמיד.

 

הפסקת עישון לבד- מה זה כוללהפסקת עישון לבד- מה זה כולל?

אנשים אשר נגמלים מעישון עוברים תהליך גמילה פיזי ורגשי כאחד. כמו כן ניתן לצפות לתופעות לוואי שונות, אשר מופיעות בעיקר בשבועיים הראשונים לגמילה ועוברות לאחר מכן. 

כיצד זה בא לידי ביטוי?

  • תהליך גמילה פיזי- גמילה מניקוטין שעלולה לכלול תופעות לוואי שונות על הגוף. 
  • תהליך גמילה רגשי- גמילה מהרגלי העישון וההרגלים הנלווים אליו והסתגלות לשגרת חיים אחרת. 
  • מצב רוח ירוד ועצבנות- ניקוטין הוא חומר שמשפיע על הפרשת דופמין במוח. הדופמין אחראי לתחושה הנאה בין היתר. ירידה של רמת הדופמין בעקבות ירידה באספקת הניקוטין, עלולה לגרום לתחושת דכדוך, עצבנות וחוסר הנאה. 
  • הפרעות שינה- ירידת אספקת הניקוטין ותחושת הדכדוך והעצבנות עלולים לגרום להפרעות שינה, עייפות מתמשכת, קושי להירדם ונדודי שינה. 
  • רעב- אנשים רבים שנגמלו מעישון מספרים על תחושת הרעב המוגברת. הניקוטין גורם בין היתר לתיאבון מופחת, לשריפת קלוריות מוגברת, לפעילות מוגברת של בלוטת התריס ולשחרור גלוקוז. הפסקת עישון גורמת לנסיגת סוכר ולכן נגמלים רבים צורכים את הסוכר במזון. כמו כן, העישון מספק הרגל אוראלי וכאשר מפסיקים לעשן מחפשים משהו שימלא את חוסר ההתעסקות בפה. בדרך כלל מה שיחליף את ההתעסקות בסיגריה יהיה התעסקות באוכל. 
  • עליה קלה במשקל- נגמלים בשבוע שבועיים הראשונים צפויים לעלות בין 2-3 ק"ג. אך יש לקחת בחשבון שעלייה זו זמנית וחלפת לאחר מספר שבועות. השמנה משמעותית יותר תהיה תוצר של נגמל שלא שומר על אורח תזונתי נכון. 
  • שיעול וליחה- השיעול והליחה שמופיעים אצל נגמלים מעידים על פינוי שאריות הניקוטין מהגוף ועל כך שהגוף מנקה את עצמו. 

 

הפסקת עישון לבד- למה כדאי?

הפסקת עישון חשובה מאוד לאורח חיים טוב יותר. אז למה כדאי להפסיק לעשן?

קודם כל למנוע בעיות בריאותיות חמורות. אנשים שמעשנים הרבה חשופים באופן משמעותי יותר לבעיות בריאותיות ביניהן בעיות לב, מחלת הסרטן בחלקים שונים בגוף (ריאות, ושט, לוע, לבלב ועוד), קוצר נשימה ועוד. 

כמו כן, מעשנים פוגעים גם בסביבה הקרובה אליהם על ידי גרימת עישון פאסיבי. המעגל הקרוב למעשנים עלול לפתח בעיות בריאותיות כתוצאה מעישון פאסיבי, לכן, אם אתם רוצים לשמור על בריאותם של הקרובים אליכם כדאי להפסיק לעשן. 

יתרון נוסף ומשמעותי לא פחות שבא לידי ביטוי בגמילה מעישון הוא החיסכון הכספי. עישון הוא הרגל לא זול כלל והוא כולל הוצאות כספיות רבות, בין אם אתם מעשנים קופסאות ובין אם מגלגלים לעצמכם. גמילה מעישון יכולה לחסוך לכם סכומים גבוהים מאוד של כסף בחודש.

בנוסף הפסקת עישון מאפשרת לכם לקבל את העצמאות שלכם בחזרה ולהשתחרר מהתלות בסיגריות. כאשר אתם מפסיקים לעשן אתם מפסיקים להיות תלויים ואתם הופכים להיות נוכחים באמת ברגע.

הפסקת עישון לבד- דרכי התמודדות עם תופעות לוואי

קיימות שיטות שונות להתמודד עם תופעות הלוואי של גמילה מעישון- 

  • פעילות גופנית- פעילות גופנית מסייעת להעלאת רמת הדופמין, עוזרת לפרוק לחצים וכעסים, משפרת את מצב הרוח ומסייעת בשמירה על משקל תקין. 
  • תזונה נכונה- תזונה נכונה שמורכבת מכל אבות המזון ועשירה בסיבים תזונתיים (פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, שומן ממקור בריא) עשויה להקל על תופעות הלוואי.
  • שתיית מים בכמות מספקת- מסייעת בפינוי שאריות הניקוטין במהירות. 
  • תחביבים חדשים- אחת השיטות שמסייעות להתמודדות עם תופעות הלוואי ועם הגמילה עצמה היא להחליף את ההתמכרות לעישון בתחביבים חדשים. כך אתם מחליפים את ההתמכרות המזיקה בתחביבים שעושים טוב לגוף ולנפש. 
הפסקת עישון לבד 
לשיחת ייעוץ בחינם מלאו את הטופס או התקשרו
ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן