הפסקת עישון ולחץ דם

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

הפסקת עישון ולחץ דםעישון סיגריות נחשב לגורם הנמנע המוביל והנפוץ ביותר ליתר לחץ דם ומעשנים רבים סובלים מלחץ דם גבוה.

העישון גורם לשינויים במבנה ותפקוד כלי הדם, גורם להשפעה זמנית על לחץ הדם ובעל השפעה ארוכת טווח כגורם סיכון למחלות נוספות.

בשל השפעת העישון על לחץ הדם, אנשים אשר כבר סובלים מיתר לחץ דם ונמצאים בסיכון למחלות שונות, חייבים להפסיק לעשן על מנת להפחית את לחץ הדם ולמנוע מחלות נוספות.

מדוע חשוב לשמור על לחץ דם תקין?

לחץ דם הוא הכוח שמפעיל זרם הדם על דפנות העורקים, אשר מושפע מרוחב כלי הדם ומפעילות הלב. לחץ דם גבוה הוא מצב נפוץ ביותר, אשר מגביר את הסיכון לתחלואה וגורם לסיבוכים רבים בטווח הארוך.

יתר לחץ דם מגביר את הסיכון למחלות כמו התקף לב, שבץ מוחי, אי ספיקת כליות ומחלות נוספות, ואיזונו חיוני לשם הפחתת התחלואה והתמותה.

עישון גורם לשינויים בכלי דם

עישון סיגריות גורם להגברת תהליך טרשת העורקים ולהקשחת דופן כלי הדם. תהליכים אלה משפיעים על יכולת התגובתיות של כלי הדם בגוף, וכתוצאה יכולים לגרום ליתר לחץ דם.

כאשר כלי הדם קשיחים ואינם גמישים, הם לא מצליחים להגיב כראוי לשינויים הפיזיולוגיים בלחץ הדם, ועל כן יכול להתפתח יתר לחץ דם.

כתוצאה מהעישון, כלי הדם לא מצליחים להתרחב כראוי ולהחזיר את לחץ הדם לערכים נורמליים, ועל כן לחץ הדם יכול לעלות. מדובר במצב כרוני, אשר נגרם לאחר שנים רבות של עישון כבד וכמובן מגביר את הסיכון למחלות שונות.

ניקוטין גורם לכיווץ זמני של כלי דם

ניקוטין גורם מבחינה ביולוגית לכיווץ כלי דם, ולאחר כל עישון סיגריה מופיעה עליה זמנית בלחץ הדם. לאחר עישון סיגריה, לחץ הדם הסיסטולי יכול לעלות בכ-20 מ"מ כספית, וככל שמעשנים יותר כך לחץ הדם נשאר גבוה במשך זמן רב יותר במהלך היום.

לאחר כחצי שעה, לחץ הדם חוזר לערכי הנורמה, ועולה שוב בסיגריה הבאה. מכיוון שמדובר בשינויים זמניים בלבד, במקרים רבים קשה מאוד לזהות את שינויי לחץ הדם, ולא תמיד בדיקת לחץ הדם משקפת את מה שקורה במהלך היום.

במידה ומודדים לחץ דם 30 דקות אחרי עישון הסיגריה, לחץ הדם חוזר לנורמה ולא רואים שינויים.

השפעות פרדוקסליות של עישון על לחץ דם

למרות הקשר הידוע בין עישון לעליה בלחץ הדם, קיימים מקרים בהם השפעת העישון על לחץ הדם היא דווקא הפוכה:

  • מעשנים מזדמנים – במעשנים מזדמנים, לחץ הדם דווקא נמוך יותר, וזאת על רקע משקל גוף נמוך והשפעה פרדוקסלית על הרחבת כלי דם. במקרים רבים, מעשנים מזדמנים מרגישים את השפעה זו כסחרחורת קלה או כאבי ראש חולפים לאחר העישון. מדובר באפקט אשר חולף לאחר שהעישון הופך לקבוע, וכמובן שאין להתבסס על עישון סיגריות כטיפול זמני להורדת לחץ דם.
  • נגמלים מעישון – אצל נגמלים, אשר אצלם לכאורה לחץ הדם אמור לרדת כתוצאה מהפסקת העישון רואים במקרים רבים דווקא עליה בלחץ הדם. הסיבה לכך היא עליית המשקל הנלווית להפסקת העישון, אשר גורמת בין היתר לעליה בלחץ הדם. לכן, חשוב מאוד לשמור על המשקל כאשר מפסיקים לעשן, ועל מנת לעשות זאת יש להקפיד על פעילות גופנית ועל תזונה מתאימה.

אנשים הסובלים מיתר לחץ דם חייבים להפסיק לעשן

אנשים אשר כבר מאובחנים כסובלים מיתר לחץ דם, חייבים להבין שעישון סיגריות יכול להעלות בצורה משמעותית את התחלואה שלהם, ועליהם להפסיק לעשן באופן מיידי.

השילוב של יתר לחץ דם עם עישון גורם לעליה בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולריים כמו התקף לב ושבץ, וכמו כן להגברת הפגיעה הכלייתית.

ועל כן, הפסקת עישון נדרשת במקרים אלה, על מנת להוריד את לחץ הדם מצד אחד, ולהפחית את ההשפעה המשנית שלו מצד שני.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!